Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Trots den tuffa konkurrensen: Modehandlare ökar med 27 procent

Zoovillage säljer en rad varumärjken, däribland svenska Filippa K
Foto: Filippa K/Zoovillage.com
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Har lanserat i grannländerna.

ANNONS

Så sent som i morse släppte MQ sin rapport för tredje kvartalet, och även den här gången hade bolaget präglats av det tuffa läget i den traditionella modehandeln. Både omsättningen och resultatet sjönk och företagets vd tvingades konstatera att MQ:s behov att lägga om sin verksamhet var större än han hade räknat med.

LÄS ÄVEN: Klädkedjans jätteras - “större förändringsbehov än jag trodde”

Men det finns också aktörer inom modevärlden som går helt i motsatt riktning. En av dem är Zoovillage, som i sitt senaste bokslut - för helåret 2018 - visar upp en tillväxt med nära 27 procent. Bolaget har ökat sin omsättning från drygt 103 till nära 131 miljoner kronor på ett år och bolaget växer dessutom med lönsamhet. Under 2018 kom rörelseresultatet upp i 7,2 miljoner kronor, vilket ligger i linje med de 7,9 miljoner som uppnåddes under 2017.

"Konverteringen per besökare ökade kraftigt"

Precis som MQ säljer Zoovillage mode och accessoarer från en rad varumärken. Zoovillage har dock valt att helt och hållet fokusera på e-handel. Under 2018 satsade företaget på att lägga om sitt sortiment mot premiumhållet, vilket uppges ha gett utdelning i form av både fler kunder och större köp. 

Detta arbete gav effekt framför allt under sista kvartalet 2018 då omsättningen och konverteringen per besökare ökade kraftigt, vilket är ett kvitto på att sortimentet är eftertraktat. Konkurrensen och prispressen har varit fortsatt tuff men bolaget lyckas stå emot detta, skriver Zoovillage i sin årsredovisning.

Även om Zoovillage ser risker i form av ökad konkurrens - inte minst från utlandet - och priskänsliga kunder, ser bolaget positivt på framtiden. I årsredovisningen avslöjar företaget planer på att börja sälja utanför Sveriges gränser, och en titt på företagets sajt avslöjar att bolaget nu har dedikerade nätbutiker för Norge och Danmark. 

LÄS ÄVEN: Comeback för Zoovillage: 100 miljoner och nära dubblad vinst

Dela artikeln: