Många detaljhandlare tror att Black Friday kommer att minska i omfattning de kommande åren och en klar majoritet önskar att fenomenet upphörde helt, eller i alla fall minskade i omfattning.
LĂ„S Ă„VEN: Sveriges handlare vill se ett slut pĂĄ Black Friday
Trots detta så är det enligt vår alldeles färska undersökning nära 70 procent av de svarande som deltar i Black Friday eller Black Week. Endast strax över 30 procent svarar att de inte deltagit i reafesten.
Nära 15 procent svarar samtidigt att de kör sex eller fler reor per år. Sju procent av de tillfrågade erkänner även att de har “ständig rea”.
19 procent är rea-fria
Många ställer sig faktiskt helt utanför hela rea-fenomenet. Det är nämligen 19 procent som väljer att inte haka på några former av rea-kampanjer under året. Den stora majoriteten kör dock 1-5 reatillfällen per år.
Vi frågade även handlarna hur djupt de gräver i marginalerna när det kommer till alla dessa erbjudanden.
Det vi kan se är att konsumenterna verkar vilja ha omkring 30 procent rabatt eller mer nuförtiden. Och när vi frågar handlarna om hur deras rabattnivå förändrats över tid så svarar hälften att rabatterna har ökat. Endast 10 procent menar på att de ger lägre rabatt.
Återigen kan vi också se vilken rea-period som innehåller de högsta rabatterna.
Hälften av de tillfrågade svarar samtidigt att de fått ut vad de ville av Black Friday. Det är dock nästan exakt lika många som tycker tvärtom, att reafesten inte levererat utefter förväntningarna. Årets Black Friday verkar alltså klyva handlarna i två läger.
Under 2019 inledde Ehandel och Market ett redaktionellt samarbete. I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet. På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter hos både Ehandel och Market.
Har du förslag på ämnen vi borde undersöka? Hör gärna av dig!
Johanna Allhorn, chefredaktör Ehandel
Pontus Edman, redaktionschef Market