Finska RePack kom från ingenstans och möttes av ett stort intresse hos en rad ledande e-handelsaktörer. För ett par år sedan drog företag som Zalando och H&M-ägda Weekday igång pilottest med företagets återanvändningsbara förpackningar och i samma veva hade RePack säkrat ett EU-bidrag på motsvarande 20 miljoner kronor med motiveringen att företagets affärsidé låg helt rätt i tiden.
LÄS ÄVEN: Efter jättekunderna - RePack får in 20 miljoner kronor
"Bara några enstaka som skickades tillbaka"
Men hur helt rätt i tiden var den egentligen? Den som nu går in på RePacks hemsida för att undersöka vilka företag som använder sig av tjänsten, möts förvisso av en rad aktörer. Men de namnkunniga jättarna - som Zalando och H&M-ägda Weekday - finns inte med på listan. Vad hände? Det har Ehandel undersökt.
Det stämmer att vi inte längre erbjuder RePack som leveransaternativ. Den främsta anledningen till detta är att intresset tyvärr inte fanns hos våra kunder, och att allt för få valde att returnera sina RePack-påsar. Vi valde därför att lägga fokus på andra hållbara alternativ. I dag erbjuder vi som ett exempel enbart FSC-certifierat, återvunnet papper och kartong när man beställer online, skriver Emma Lundskog, Head of Content Studio på Weekday, i ett mejl till redaktionen.
Zalando berättar om en liknande erfarenhet.
Som en del av ett pilotprojekt mottog kunder i Sverige återanvändbara förpackningar och det testet har gett oss relevant kunskap. I början av testet var det till exempel bara några enstaka påsar som skickades tillbaka till oss. Mest troligt var anledningen till detta att vi inte hade kommunicerat konceptet tillräckligt tydligt till våra kunder. Nu när pilottestet har avslutats tittar vi på hur återanvändbart emballage kan användas hos Zalando i framtiden, förklarar Anne Vibe Hansen, talesperson för Norden på Zalandos kommunikationsavdelning.
Ett test innebär förstås ett test och inte en permanent lösning, men i Weekdays och Zalandos fall slutade alltså testen - åtminstone den här gången - med att det inte blev någon fortsättning. När vi tar kontakt med RePack för att be dem att berätta vad som hänt sedan sist bekräftar de att det är en process att få kunderna och konsumenterna att se fördelarna med att återanvända e-handelsemballaget. Nya beteenden kräver helt enkelt en invänjningsprocess.
Det menar Clémence Avignon, som är Content Lead på RePack. I sin roll ansvarar hon för innehållet i företagets kanaler men hjälper också RePacks kunder - det vill säga e-handlarna - att nå ut till sina kunder om hur RePacks tjänst fungerar.
Hon tycker sig ha sett ett skifte i hur företag ser på hållbarhetsfrågan.
Varumärken är inte längre lika rädda för att ta steget och erbjuda återanvändningsbara förpackningar. Det förväntas alltmer från konsumenterna att om du inte använder återanvändningsbara förpackningar så behöver de åtminstone vara möjliga att återvinna.
Ett långsiktigt arbete
Enligt Clémence Avignon fick RePack bra feedback från både Zalando och Weekday efter att pilottesterna hade avslutats.
Både H&M och Zalando är så stora organisationer att det internt för dem inte är så lätt att introducera en helt ny typ av förpackning. Så det är helt klart något man får arbeta med långsiktigt. Vi hoppas att vi ska plocka upp samarbetet igen men vi får se.
Och det saknas inte andra kunder. Inom kort kommer RePack till exempel att lansera ett mer permanent samarbete med Gina Tricot. Det går ut på att intresserade konsumenter kan betala för att få använda företagets förpackningar. E-handlare kan också välja att använda RePack till alla sina order, men eftersom förpackningarna är dyrare än andra alternativ är det inte så vanligt, förklarar Clémence Avignon.
RePack är en tjänst som är prissatt på premium-nivå så för de flesta varumärken är det ett stort steg att introducera det till alla beställningar. Men en annan viktig sak är att om du inte är ett “brand born with sustainability”- vilket är helt okej - så kanske inte dina kunder förväntar sig det från dig heller. Om kunden tar emot en RePack och inte förstår vad det är så kanske man slänger förpackningen och då går man emot hela konceptet.
RePack riktar sig fortfarande främst till e-handelsföretag inom B2C, men har även hittat nya affärsområden. Till exempel har företaget lanserat en förpackningstjänst som är tänkt att använda i företags interna logistik, samt en annan tjänst som riktar sig till företag som hyr ut varor.
Det senaste året har vi sett en tydlig ökning av cirkulära affärsmodeller. Det kan till exempel vara hyrtjänster eller traditionella e-handlare som också erbjuder uthyrning. På ett sätt är det ännu rimligare att erbjuda återanvändbara förpackningar när produkten också ska skickas tillbaka.
Vill vara flexibla
Clémence Avignon berättar också om samarbeten med aktörer som Shopify och Klarna, som man hoppas ska leda till att fler handelsföretag kommer igång med RePack.
Vi vill göra vår tjänst tillgänglig för så många företag som möjligt så därför har vi valt att ha ett mer flexibelt angreppssätt och att anpassa vår tjänst till företagen. Inga företag är likadana och vi vill att det ska vara så lätt som möjligt för dem att komma igång med cirkulära affärsmodeller.
I snitt får de konsumenter som beställer från RePacks kundföretag betala 3 euro för en av företagets förpackningar. Men då ingår bland annat returkostnaden och rengöring av påsen innan den används igen.
De flesta e-handelsförpackningar går ju att använda till åtminstone till returen, som det skulle vara aktuellt. Hur många gånger kan era påsar användas?
De håller minst för 40 cykler, men om man tittar på hur många gånger de faktiskt används så är det snarare 20-30. Men då handlar det oftast om att man har använt dem fel, slängt dem fast det inte var meningen och så vidare. Så det är inget fel på förpackningen utan det har med den här inlärningskurvan att göra, säger Clémence Avignon.
Men om det är svårt att få kunderna att betala för förpackningar som kan returneras och återanvändas verkar det vara desto lättare att få dem att gå med sina använda förpackningar till återvinningsstationer. Åtminstone om man ska döma av framgångarna hos företaget Bower, som tidigare kallade sig PantaPå.
Deras affärsmodell går ut på att den som lämnar in produktförpackningar vid en återvinningsstation och i samband med det scannar en streckkod får en ekonomisk ersättning.
Det är över 80 varumärken nu, vi närmar oss 100, säger Suwar Mert, vd och grundare på Bower.
"Måste minimera svinnet"
Bland de varumärken som använder sig av Bower finns bland andra Skincity och Lloyds Apotek. Nyligen meddelade även livsmedelsjätten Orkla att de skulle fördjupa sitt samarbete med Bower.
LÄS ÄVEN: Apotekskedjan inför pant på sina förpackningar: “En stark signal”
Enligt Suwar Mert ställs det allt oftare krav på producenter om att de ska se över förpackningarna även efter att de använts.
Vi ser ett stort intresse från både konsumenter och varumärken, säger han.
Så även om alla konsumenter inte har förstått RePacks affärsmodell finns det alltså ett intresse för att bidra till en mer hållbar utveckling. Och klart är även att många e-handlare är intresserade av att hitta mer hållbara lösningar.
Emballage har hög prioritet hos oss. För att leva upp till visionen om att bli en hållbar modeplattform måste vi minimera svinnet och använda material så länge som möjligt, säger Zalandos Anne Vibe Hansen, och avslutar:
En sak är säker: Emballage är nödvändigt eftersom det skyddar varorna från fukt, smuts eller skador under lagring, transport och hantering. Vi letar därför efter lösningar för att använda färre och mer hållbara förpackningsmaterial, som att minska mängden engångsplast och att använda återvinningsbara förpackningar. Vårt mål är att designa våra förpackningar för att minimera avfall och hålla materialet i användning, och specifikt att eliminera engångsplast till 2023.
LÄS ÄVEN: Fraktväskan som erövrar e-handeln - "vuxit fram en marknad"