ANNONS

Trion som gjort Cink till en succé: "Med blod svett och tårar"

Från vänster: Lina Malmqvist med lilla Francine, Elena Holmberg med hunden Rocky och Kristina Olofsdotter Thulin

Nu kämpar de mot det ödesmättade 2022.

ANNONS

Det finns en rik flora e-handlare ute i vårt avlånga land. Många är av det små- och medelstora slaget och flera av dem har blommat lite under radarn. En av dessa är Höllvikenbaserade Cink, som drivs av Elena, Lina och Kristina och som haft en mycket spännande resa.

Elena Holmberg är grundare, sen tillkom Lina Malmqvist och därefter jag själv. Lina och jag har även köpt in oss i Cink så vi är nu tre delägare. Elena kör likt en vd-roll och har störst övergripande ansvar. Linas roll är kundtjänst, social media med mera. Min roll är säljansvarig, berättar Kristina Olofsdotter Thulin, en av delägarna, för Ehandel.

Bolaget grundades 2017 av Elena Holmberg under tiden hon var mammaledig. Anledningen var att hon saknade produkter som skålar, tallrikar, muggar och bestick för barn, som dessutom hade ett starkt fokus på hållbarhet och närproduktion.

Visionen om ett svenskt märke med snygg, skandinavisk design och miljövänligt tänk fanns inte att hitta. Produkter som passar både barn och vuxna, för hemmet och utflykter. Cink startades som enskild firma, med en liten besparing som investering. Företaget övergick till att bli ett aktiebolag efter cirka ett och ett halvt år, säger Kristina Olofsdotter Thulin.

Tydligen var analysen rätt. För kort efter att Cink kastat sig ut på marknaden visade dig sig att det inte bara var likasinnade konsumenter som nappade.

Från början var tanken att enbart sälja via egen hemsida till privatpersoner, men snabbt fick vi förfrågan från olika butiker världen över så då fick vi växla upp och börja tänka större.

"Kämpa utan lön i sikte"

Och det gjorde man. Bolaget säljer idag såväl hemmavid som till aktörer runtom i världen och vid 2020 hade man nått en omsättning på 3 miljoner kronor. Valet att ta ett lägga tonvikt vid hållbarhet och närproduktion blev ett vinnande koncept.

För oss är det en självklarhet att fokusera på hållbarhet och närproduktion med tanke på hur klimatkrisen ökar. Vi gör vad vi kan för att bidra till en bättre miljö. Vi har valt flytta hem vår produktion för våra "dinnerware" till Småland, där en familjeägd fabrik hjälpt oss att ta fram ett nytt material tillverkat av svenskt skogsfibrer. Det vill säga spill från sågverken, som ändå skulle eldats upp, berättar Kristina Olofsdotter Thulin och fortsätter:

Träfibrerna blandas med biobaserad plast och vi får då ett material som är miljövänligt, otroligt tåligt att tappas/kastas i golvet och som dessutom doftar skog. Vi har fortfarande ett par andra typer av produkter i vårt sortiment som produceras utomlands men som vi också hoppas på att lyckas flytta hem till Sverige inom en snar framtid.

Men livet är inte alltid en dans på rosor som e-handlare. Efter att pandemin satt djupa spår i handeln så blev läget än värre i år, när Ryssland attackerade Ukraina. Något som i sin tur ledde till helt nya ekonomiska förutsättningar.

Och även för en framgångsrik aktör som Cink så har påverkan varit stor.

Det här året har varit en riktig utmaning. Dels flytten hem med våra produkter, komma fram till det nya materialet: testa, testa, testa tills vi blivit nöjda. Ta lån för att lyckas verkställa den nya satsningen. Kämpa med blod, svett och tårar, utan lön i sikte, men ändå vägra att ge upp. Vi har fått lyfta varandra i olika omgångar när allt känts nästintill omöjligt. Pandemin, kriget och nu finanskrisen gör såklart att allt hänger på en skör tråd när folk inte har råd att köpa särskilt mycket materiella saker, men skam den som ger sig, säger Kristina Olofsdotter Thulin.

"Försöker inspirera så mycket vi kan"

Det är också sällan vi springer på en e-handlare som drivs av tre kvinnor. Därför var vi förstås nyfikna på vad som krävs för att få fler kvinnliga företagare att ge sig i kast med branschen?

Fler kvinnliga företagare behövs, vi försöker inspirera så mycket vi kan. Det känns som om vi är inne i en tid där det nu är dags för kvinnor att ta plats. Vi tror att det krävs att fler bolag som drivs av kvinnor lyfts fram.

Vad är det långsiktiga målet för Cink och hur ska ni nå dit?

Vårt långsiktiga mål med Cink är att växa. Att utöka vårt sortument och bli större. Att vårt företag ska vara en självklarhet på marknaden både nationellt och internationellt. I dagsläget har vi distributörer i flera olika länder som Förenade Arabemiraten (Dubai), Japan, Sydkorea, Israel och så vidare, säger Kristina Olofsdotter Thulin och avslutar:

Vi har många ideér på nytt som vi vill ta fram som vi tycker saknas. Ett annat stort mål vi har är att göra olika samarbeten för välgörenhet. För miljön, för utsatta kvinnor, för barn. Att kunna driva ett bolag som vi kan leva på, som utmanar oss och som kan växa med stor potential, som hade kunnat ge oss förmånen att även bidra till något gott i världen hade för oss varit rena drömmen.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap