Medan många av de svenska klocksensationerna backar, går Waldor & Co åt andra hållet. Bolaget som grundades 2012 av bröderna Mikael, Andreas och Johan Christensson har sett pengarna ticka in i en allt större omfattning de senaste åren. När vi intervjuade dem 2019 hade de omsatt 12,5 miljoner kronor året innan. Men i dag är de på helt andra nivåer.
Under 2020 landade omsättningen på 32 miljoner och i år ser man ut att kunna passera 50-miljonersvallen. Nu berättar Andreas Christensson, vd på Waldor & Co, varför de har lyckats samtidigt som konkurrenterna slitit ont.
Det är en kombination av många olika faktorer. Vi har hela tiden haft en långsiktig tro på vår grundvision att äga hela värdekedjan och sälja D2C. Vår affärsmodell gör oss snabbfotade och anpassningsbara efter förändringar, vilket varit en nyckelfaktor under pandemin och särskiljer oss från många av våra konkurrenter, säger han till Ehandel.
Vad har ni gjort för att få till den kraftiga tillväxtkurvan de senaste två åren?
Kortfattat är det rätt marknadsaktiviteter, hundra procent kundfokus och bra produkter.
Hur skiljer sig landskapet i dag, jämfört med under "klockboomen" där det rullades ut varumärke efter varumärke?
Landskapet för klockvarumärken och D2C-brands generellt har ritats om totalt de senaste åren. Konkurrensen har ökat kraftigt och det krävs mycket mer, både finansiellt och strategiskt, för att lyckas idag, säger Andreas Christensson och fortsätter:
För att nämna några konkreta exempel har influencer marketing gått ifrån att vara kraftigt undervärderat till att idag vara en global miljardindustri. En annan "game changer" det senaste året är Apples iOS 14-utrullning vilket bland annat fått till följd att det krävs en helt annan strategisk spetskompetens för att förstå kundresan och vilka faktorer som genererar försäljning.
Men inte nog med att bolaget växer så det knakar. De lyckas även göra det lönsamt. Och 2021 ska inte bli något undantag.
Vi räknar med att bibehålla samma lönsamhet som föregående år.
Då landade resultatet på drygt 4 miljoner. Att jämföra med 2,2 miljoner under 2019, då omsättningen också var på mer beskedliga 16 miljoner mot de 50 plus man siktar på i år.
"Börjat skrapa på ytan"
Och grundarna är övertygade om att det finns mer tillväxt kvar att hämta. Arbetet pågår just nu för fullt för att ta ytterligare kliv i utvecklingen.
Vi verkar på en väldigt stor marknad. Som vi ser det har vi bara börjat skrapa på ytan. Utan att avslöja för mycket har vi en rad spännande produktsläpp och samarbeten på gång som vi tror kommer sätta oss på kartan ytterligare, säger Andreas Christensson.