Den stora butikssatsningen kom av sig, men nu tar Whiteaway nya tag med Tretti. Beväpnade med sitt välbeprövade koncept från Danmark och Norge ska man rulla ut fysiska butiker över landet.
Vad ska ni göra annorlunda för att butikssatsningen ska fungera den här gången?
Vi kommer att driva Tretti som en copy-paste på vårt danska och norska vitvarukoncept. Den här gången kommer vi att driva butikerna direkt från Tretti tillsammans med franchisetagarna, säger Henrik Paulin, Head of Retail Expansion på Whiteaway Group, till Ehandel.
Den andra delen är konceptet. Vi ska sälja vitvaror och inget annat. Vi ska vara den lokala vitvaruexperten med närhet som bidrar med service och kunskap till kunden, fortsätter han.
Medan konkurrenten Elon traditionellt sett varit kända för sina butiker har Tretti varit mest kända för e-handeln. Men efter att ha granskat data kom Whiteaway fram till att bara ha en webbutik inte räcker om man ska växa varumärket och nå målgruppen man är ute efter.
Vi köpte Tretti 2016 och har sedan drivit det med stor framgång. Vi har också sett att 65 procent av vitvarukunderna i Sverige handlar i fysisk butik. Därför kommer vi att kombinera butiker med online och jobba tillsammans för att driva tillväxt.
Varför väljer ni att använda er av franchistetagare?
För att få den lokala närheten till kunderna, den lokala kunskapen och nätverk lokalt. Det får man med franchisetagare. Det är även så vi driver alla våra butiker i Danmark och Norge.
"Tio butiker 2022"
Exakt hur många butiker man ska öppna är ännu inte klart. Men arbetet pågår för fullt för att åtminstone kunna öppna ett större antal redan under nästa år.
Allt hänger på om man får tag i lokaler och franchisetagare. Men jag hoppas att vi har 20 butiker om två år. Men det tar tid. Vi ska i första hand fokusera på att driva riktigt bra butiker.
Är det något som är redo att öppna i närtid?
Jag för samtal med några franchistetagare och har lokaler på gång. Vi planerar för att öppna tio butiker under 2022.
Den enda fysiska butik bolaget har öppen i dag återfinns i Malmö och nu är förhoppningen att nå ut till ännu fler i södra Sverige.
Vi tittar på en eventuell utbyggnad av butiken i Malmö och franchisetagaren önskar öppna flera butiker i Skåne, säger Henrik Paulin.