ANNONS

Trendspaning: Jättarna möblerar om – men är det hållbart?

Mios Björn Lindblad, Ellos Annika Mårtensson och PR-experten Martin Ruist
Mio/Ellos/FourPR

"Cirkulärt tänkande oftare en del av affärsmodellen".

ANNONS

Allt fler företag satsar på cirkulära upplägg. Det handlar inte sällan om återköp av använda varor, exempelvis mobiler, kläder och möbler. Och inom möbelsegmentet finns det flera exempel.

Ikea har tagit en rad kliv mot att bli ett mer cirkulärt företag. Ett exempel: kollektionen “The trash collection” som rullades ut i Norge i slutet av maj i år.

Ikea har tagit hand om möbler från återvinningsstationer och rustat upp dem för försäljning. Men det är hittills bara fråga om en kollektion – som främst inspirera till en mer hållbar konsumtion, enligt företaget. Ikea skickar numera också hem reservdelar till möbler utan kostnad.

Sedan flera år tillbaka är det även möjligt att sälja tillbaka sina använda Ikeamöbler till inredningsjätten – bland annat i Sverige. Nu ska bolaget börja köpa tillbaka möbler i ytterligare ett land, nämligen USA. Nu i september pågår en testomgång i Philadelphia. Om det blir en framgång ska det rullas ut till fler amerikanska städer.

Vi hoppas att tjänsten inspirerar våra kunder att leva ett mer hållbart liv hemma, samtidigt som de ger sina begagnade möbler ett nytt liv och ett andra hem, kommenterade Jennifer Keesson, Country Sustainability Manager på Ikea USA, i ett pressutskick från slutet av augusti.

LÄS ÄVEN: Jänkarnas hem ska bli hållbara: Ikea köper tillbaka använda möbler

Även mode- och inredningsföretaget Ellos har utvecklat ett liknande koncept för återköp av möbler i samarbete med Bring. Enligt Annika Mårtensson, hållbarhetschef på Ellos Group, är konceptet en vidareutveckling av Brings numera nedlagda returtjänst.

Budföretaget tog tidigare hand om uttjänta produkter och lämnade in dem till miljöåtervinningen. Med nya B2B-tjänsten "Miljöretur" kan Ellos-kunder via Bring skänka bort sin ålderstigna Ellos-produkt till välgörenhet, berättar Annika Mårtensson.

Detta är fortfarande ett pilotprojekt i mindre skala som erbjuds kunder i Göteborgsområdet och ett av flera initiativ på hur vi vill bidra på detta område. Vi arbetar på flera idéer kring cirkulär ekonomi och strävar efter att hitta fler upplägg och initiativ som kan fungera i vår affärsmodell med e-handel inom heminredning och mode, säger hon.

Tydliga mål

Ellos vill nu också bidra till att företagets hela produktkedja blir mer cirkulär, enligt Annika Mårtensson. Det handlar bland annat om att använda mer återvunna material i både design- och produktionsstadiet, säger hon. Men också om att göra det lättare för kunder att återvinna kläder och produktartiklar – främst när det kommer till syntetmaterialen polyester och polyamid.

Annika Mårtenssons bild är att det i dagsläget finns ett stort intresse för – och många olika initiativ inom cirkulär ekonomi. Samtidigt är det inte alltid helt lätt att skapa affärsmässighet med upplägget, anser hon.

Fler cirkulära modeller är viktiga bidrag från vår bransch i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Här vill Ellos Group vara med och bidra, säger Annika Mårtensson.

LÄS ÄVEN: Ellos vill ha dina gamla möbler – om du köper nya

Slopad satsning

Mios vd Björn Lindblad säger till Ehandel att hållbarhet är en högaktuell fråga för företaget. Däremot satsar Mio inte längre på att köpa tillbaka och sälja möbler på nytt. Blocket är en bättre marknad för det, anser han.

För ett antal år sedan hade vi en aktivitet där vi till och med köpte tillbaka din gamla soffa för 1 000 kronor och skänkte den till olika organisationer såsom Myrorna och Erikshjälpen. Effekten blev att antalet blev för stort och vi bedömde då att det var bättre för kunderna och miljön att hantera andrahandsmarknaden via Blocket, säger vd:n Björn Lindblad.

Istället lyfter han fram att Mios försäljningsandel vad gäller Svanenmärkta produkter uppgår till strax över tio procent i dag. Han konstaterar också att närmare hälften av de produkter som säljs kan sorteras in i Mios "Goda val"-kategori. Dessa produkter har miljö- och hållbarhetsmärkningar såsom EU Ecolabel, Fair Trade och Svalan.

I vår senaste hållbarhetsredovisning, som är vårt första klimatbokslut i enlighet med Greenhouse Gas Protocol (globalt ramverk för minskad klimatpåverkan från näringslivet reds. anm.) presenteras vikten av att jobba där påverkan på miljön är störst. Vi är därför oerhört stolta att vi passerat en försäljningsandel med Svanenmärkta produkter på över tio procent – och där försäljningsandelen av Mios "goda val" närmar sig 50 procent, säger Björn Lindblad.

Martin Ruist – medgrundare av och vd för PR-byrån Four PR som bland hjälper företag med hållbarhetsfrågor – säger att allt fler bolag har fått en ökad medvetenhet kring cirkulärt tänkande.

Många ser att produkter generellt har mycket kvar att ge även efter användning. Det börjar ske ett skifte från att bara förknippa hållbarhetsinsatser med kostnader – till att man nu även ser att det kan finnas ekonomisk vinning med cirkulära upplägg och att man därför inkluderar det i sin affärsmodell.

Fler och fler ser hållbarhet och cirkulära modeller som centrala inslag i affärsmodellen – och inte bara som kringkostnader som tidigare. Ett stort bolag som Ikea, säger han, har insett att de har en plattform som även når kunder som kan tänka sig att köpa begagnade möbler. De har alltså fått in det i sin affärsmodell.

Vad beror det här skiftet på?

För fler och fler företag det blivit alldeles uppenbart att sättet vi levt och lever på inte fungerar. Många företag har i många decennier förbrukat alldeles för många jordklot. Det krävs därför en omställning och det är viktigt att fler inser det.

Men det går sakta framåt, enligt Martin Ruist, när det skulle behöva gå snabbare. Det är överlag mestadels "overhead-kostnader" hos företagen.

Det är långt ifrån majoriteten som tar det vi ser i IPCC-rapporterna på allvar. Den här omställningen behöver gå fortare. Många inser visserligen allvaret och trenden är uppåtgående, men det ligger fortfarande på väldigt låga nivåer. I allmänhet råder det ingen klimatpanik.

Hur ser du på det?

Klimatförändringarna får ekonomisk påverkan på företag och vissa kommer gå under. Så det finns stora incitament att se till att verksamheten är hållbar – och den insikten finns nu hos en liten minoritet.

Hur ska fler företag få upp ögonen för hållbarhetsfrågor?

De som gör bra saker ska visa upp det och prata om det. Vi måste dela våra erfarenheter. Men sedan vad man ska göra på en makronivå för att få till beteendeförändringar, det är en politisk fråga.

David Gustavsson
david@ehandel.se