Få kan ha missat diskussionerna kring breddning och hur vi ser en ökad prispress inom e-handel. Vitvarubutiken Tretti har nu valt att slänga in hemelektronik i sortimentet. Ett steg som förmodligen inte krävde mycket arbete eftersom de är en del av CDON Group, som redan säljer hemelektronik via CDON.com.
– Vi ser en stor potential i detta segment och har redan under smyglanseringen sett en bra utväxling. Tretti har en utmärkt plattform för denna typ av produkter och hemelektronik passar väl in i vårt befintliga sortiment, säger Fredrik Palm, VD för Tretti.
Tretti säger sig vara medvetna om den ökade konkurrensen men de ser ändå positivt på detta nya segment, vilket kan ha en av de sämsta marginalerna.
– Det är klart att det är en tuff marknad men vi har redan från dag ett sett att vi kan driva detta segment med lönsamhet. Vi dras inte med lokal- och personalkostnader och kan av den anledningen skala upp verksamheten med nya segment utan att dra på oss onödiga kostnader, menar Fredrik Palm.
Frågan vi ställer oss är givetvis om alla CDON Groups nätbutiker så småningom kommer att sälja allt. Fredrik Bengtsson på CDON har dock indikerat att vissa butiker inte passar för denna breddning:
"Alla CDON Groups butiker är inte generalister. Gymgrossisten är ett väldigt nischat exempel ur vår portfölj. Absolut dominant inom ett smalt kosttillskott-segment. Det finns mycket vi inte kan göra där om vi vill behålla trovärdigheten bland våra hardcore-fans. Där finns kunder som aldrig skulle få för sig att köpa samma produkt från Cdon.com även om den hade ett lägre pris där." -källa
Tretti lär inte vara en utav dessa butiker, utan de verkar se möjligheten att bredda ad infinitum även här, precis som på CDON.com. Vi önskar dem lycka till med sitt nya segment.
Källa: press