Adam Audette som har jobbat med sökmotoroptimering hos Zappos.com har skrivit en artikel om de viktigaste trenderna att hålla utkik efter i ehandelsvärlden 2011.
Det första han tar upp är konsumenters fokusering vid pris. Han menar på att ehandeln ses i mångas ögon som ett ställe att fynda, med lägre priser än i butik. Det är även en plats där man enkelt kan göra jämförelser mellan olika butiker. Priset är alltså mycket viktigt även om det inte är allt. För de ehandlare som inte är beredda att konkurrera med pris så gäller det att hitta andra fördelar. Fraktfritt är ett exempel som dock mer verkar bli ett krav, i alla fall i USA. Kundservice är ett annat område där man kan stå ut och skapa sig en stark konkurrensfördel. Oavsett vad det är så måste man ha i åtanke att konsumenter fokuserar på priset. Och man måste, i fall att man inte har ett lågt pris, erbjuda något annat.
Bilder och filmer är framtiden
Nästa punkt på Adams lista är video och visuell sök. Han berättar att webben startade som textbaserad men att detta givetvis har ändrats och på senare tid är det videor och bilder som dominerar. Folk vill helt enkelt hellre se bilder och videor än text. Det har visat sig att nätanvändare kan behandla 30% mer information om den är i kombinerad form, video/bild+text, istället för endast text. De flesta produkter man kan sälja på nätet konsumeras alltså bäst via visuella medel. Lite mer konkret så har det i undersökningar visat sig att 64% av besökare är mer benägna att handla en produkt om det finns videor med i bilden. De stannade även ytterligare 2min på sidan, fast det är kanske inte så konstigt.
För att fortsätta på detta med visuell sökning så tar Adam upp två exempel. Det första är Microsofts Bing som försöker konkurrera med Google. Bings förmodligen mest uppmärksammade funktion är bild- och video-söken. Där det mycket smidigt går att söka upp bilder och videomaterial. Det andra exemplet handlar mer om ehandel och är Googles Boutiques.com, som vi skrivit om innan. Denna butik är proppfull med bilder och de används till allt ifrån att ta sig runt på sidan, exponera produkter och för att läsa av kundernas klädsmak. För att sammanfatta så är bilder och filmer framtiden och de som inte hoppar på tåget idag får kanske inte följa med.
Trender inom teknisk sökmotoroptimering
Adam berättar hur alla SEO-experter blev panikslagna när Google introducerade Google Instant, medans han själv höll sig lugn. Istället analyserade han effekten av Google Instant och det visade sig att det hade mycket liten effekt. Adam menar dock på att Google Instant kan ändra hur folk söker och att det alltså på sikt kan innebära större förändringar. Google Instant är, för de som inte vet, funktionen som visar sökresultat medans du skriver in din sökterm.
Slutligen berättar Adam att Microsofts Bing inte skall räknas ut ännu. Han menar på att Bing fyller ett litet hål i marknaden även om Googles teknik är överlägsen. Du skall alltså inte bortse ifrån Bing utan ha det i åtanke när du jobbar med din sida. Tydligen har Microsoft släppt statistik gällande köpbeteendet hos Bings användare och de ska vara 11% mer benägna att handla än Googles motsvarighet. Detta får givetvis tas med en nypa salt.
Avslutningsvis rekommenderar Adam en artikel han skrivit, med nio SEO-tips för ehandlare, som ni kan läsa här.
Källa