E-handeln med livsmedel har fått ett kraftigt uppsving i samband med pandemin. Det har märkts av inte minst hos Arla, som nu rapporterar dubblad onlineförsäljning under 2020 på flera av sina marknader i Europa.
Arlas e-handelsomsättning är nu uppe i 300 miljoner euro, det vill säga cirka tre miljarder kronor, och nu meddelar man att planen är att dubbla den summan till år 2025. Det innebär att mejerijätten kommer att göra flera e-handelsrelaterade rekryteringar i Storbritannien, Danmark, Sverige, Tyskland, Nederländerna och Finland den närmsta tiden.
Vi vill bli marknadsledande i Europa inom handel med mejeriprodukter online. Onlineförsäljningen fick en uppgång redan före coronakrisen. Under en tid har vi gjort lämpliga tekniska förberedelser och samordnat med våra detaljhandelskunder. I pandemin har onlinekanaler blivit ännu mer populära. Det här är en möjlighet för oss att utveckla detta innovativa område, säger Peter Giørtz Carlsen, Executive Vice President på Arla Foods, i ett pressmeddelande.
"Vill maximera vår tillgänglighet"
Mer exakt har Arla satt upp ett mål om att tio procent av försäljningen med företagets varumärken ska ske på nätet. I Storbritannien är den siffran redan uppe i 17 procent, medan den i Sverige, Danmark och Nederländerna uppgår till mellan 5 och 7 procent. Tyskland släpar dock efter med en e-handelsandel på en procent.
Men eftersom allt fler handlar mat på nätet ser Arla en stark tillväxtpotential och nu satsar man på att digitaliseras för att bli ett synligare alternativ hos de detaljhandlare som säljer online.
Vi vet att konsumenter också värdesätter hälsosamma och hållbara livsmedel som mejeriprodukter när de handlar online. Vi vill därför maximera vår tillgänglighet online och synlighet hos våra detaljhandelskunder. Med vår nya, ambitiösa strategi och större investeringar intensifierar vi vår online-närvaro och förser europeiska konsumenter med våra välkända mejeriprodukter via en mängd olika plattformar, säger Peter Giørtz Carlsen.