Att Storbritannien, Tyskland och Frankrike är tre av Europas största e-handelsmarknader är nog något som chockar få. Men nyligen publicerade Ecommerce Europe en rapport (European B2C Ecommerce Report) som visar hur pass stora de är.
Totalt spenderas det 191 miljarder euro på näthandeln i de tre länderna, och tillsammans står de för 61 procent av den totala e-handeln i Europa. Räknar man bara in EU:s 28 medlemsländer blir siffran ännu högre, 69 procent.
Storbritannien ligger etta med 96 miljarder euro följt av Tyskland och Frankrike med 50 respektive 45 miljarder euro. Ecommerce Europe uppskattar att brittiska konsumenter köper 13,5 procent av sina traditionella detaljhandelsvaror på nätet. I Tyskland och Frankrike är den siffran 6,4 respektive 5,3 procent.
Många Internetanvändare
En anledning till att e-handeln ligger så pass långt fram i de tre länderna är att Internetanvändningen i den västeuropeiska regionen är extremt hög jämfört med resten av Europa, med undantag för de skandinaviska länderna där vi också är ganska bra på det här med Internet.
De sex länderna Belgien, Frankrike, Irland, Nederländerna, Luxemburg och Storbritannien har tillsammans mer än 134 miljoner Internetanvändare, och en genomsnittlig penetration på 83,9 procent. I EU:s 28 medlemsländer ligger den genomsnittliga siffran på 74,4 procent och totalt sett för hela Europa ligger den på 64,5 procent.
Västeuropeiska konsumenterna är också mer öppna för Internet och e-handel, inte minst på grund av att traditionen med postorderföretag är stark i länder som Storbritannien, Frankrike och Nederländerna.
Källa: Ecommerce Europe