ANNONS

Trätofflans kraft får svensk föredetting att lyfta - igen

Press/Facebook

"Ett dyrare varumärke med goda marginaler".

ANNONS

Det är klackarna i taket för det svenska träskoföretaget Swedish Hasbeens. Företaget som grundades 2007, och vars kreationer bärs av allt från vanliga dödliga till filmstjärnor, har haft några år med nedåtgående försäljningssiffror. Men nu har det vänt uppåt igen.

Enligt bolagets senaste bokslut ökade försäljning med mer än 9 procent, till 41,8 miljoner kronor under 2022. Samtidigt gör man ett resultat (EBIT) på strax över 3 miljoner kronor.

Swedish Hasbeens har tidigare rustat sig väl och positionerat sig som ett dyrare varumärke med goda marginaler, vilket gjort att företaget har stått sig bra trots inflation och det rådande ostabila ekonomiska läget i världen, går det att läsa i rapporten.

USA största marknaden

Swedish Hasbeens finns idag på fler än 60 marknader, där USA är störst och står för drygt 70 procent av företagets totala omsättning. Försäljning sker till stor del via den egna e-handeln, samt hos ledande och varumärkesbyggande modeåterförsäljare som Nordstrom, Zappos, Urban Outfitters, Bloomingdales och Anthropologie.

Under förra året kunde man återigen även öppna upp sin butik i Stockholm som varit stängd under covid-19 perioden. 2023 har däremot börjat lite skakigt, något man har gemensamt med många andra e-handlare och modeaktörer.

Inför 2023 har företaget sett en kraftig minskning av ordrar från återförsäljare. Samtidigt har den egna webbshopen ökat under Q1. Företaget jobbar under 2023 med att bibehålla kostnadsbild och omsättning samt minska lager, skriver bolaget i sin årsredovisning.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se