ANNONS

Träningsmärket lägger ner - "har bestämt oss"

Ivo Gutu (Foto: Netthandelsgruppen)
Laddar inför en ny satsning.

Aware Nutrition, e-handelsföretaget som säljer kosttillskott och träningskläder under eget varumärke, har lagt ner sin verksamhet. Detta trots en kraftigt ökad omsättning, med 150 procent till över 16,7 miljoner kronor, under det senaste räkenskapsåret.

LÄS ÄVEN: Vännernas e-handel gick från 2 till 11 miljoner: "Vår plan fungerade"

Vi vände oss till Netthandelsgruppen, där Aware Nutrition och andra e-handlare som Comfyballs och Tights.no ingår, för att ta reda på vad som har hänt.

Vi har bestämt oss för att stänga butiken som det är nu, säger Ivo Gutu, CMO på Netthandelsgruppen, till Ehandel.

ANNONS

Han berättar att anledningen är enkel och stavas: Lönsamhet. Aware Nutrition var lönsamt under sitt första år. Därefter har rörelseresultatet legat på minussidan och sjunkit för varje år. 

Under 2023 nådde bolagets rörelseresultat -1,2 miljoner kronor.

Anledningen till att vi valt den här vägen är att lönsamheten i den nuvarande modellen var utmanande, och det krävdes stora förändringar för att skapa en mer hållbar affärsmodell, säger Ivo Gutu.

På sin sajt avslöjar dock bolaget att företagets resa inte tagit slut än:

Aware Nutrition har lagt ner. Men vi är snart tillbaka med ett nytt koncept, skriver de.

Ivo Gutu bekräftar planerna:

Vi jobbar redan med att lansera ett nytt koncept inom ett liknande segment och produktkategori.

Vad ska ni justera för att lyckas denna gången? 

Vi har använt tiden till att utvärdera vad som krävs för att lyckas på marknaden framöver, säger Ivo Gutu och avslutar med:

Vårt mål är att erbjuda en ännu bättre upplevelse för kunderna, med produkter som bättre möter deras behov.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap