Han berättar att anledningen är enkel och stavas: Lönsamhet. Aware Nutrition var lönsamt under sitt första år. Därefter har rörelseresultatet legat på minussidan och sjunkit för varje år.
Under 2023 nådde bolagets rörelseresultat -1,2 miljoner kronor.
Anledningen till att vi valt den här vägen är att lönsamheten i den nuvarande modellen var utmanande, och det krävdes stora förändringar för att skapa en mer hållbar affärsmodell, säger Ivo Gutu.
På sin sajt avslöjar dock bolaget att företagets resa inte tagit slut än:
Aware Nutrition har lagt ner. Men vi är snart tillbaka med ett nytt koncept, skriver de.
Ivo Gutu bekräftar planerna:
Vi jobbar redan med att lansera ett nytt koncept inom ett liknande segment och produktkategori.
Vad ska ni justera för att lyckas denna gången?
Vi har använt tiden till att utvärdera vad som krävs för att lyckas på marknaden framöver, säger Ivo Gutu och avslutar med:
Vårt mål är att erbjuda en ännu bättre upplevelse för kunderna, med produkter som bättre möter deras behov.