Detta rapporterar Market idag. Enligt nya studier kommer 18 procent av all trafik, till nätbutiker, ifrån sökmotorer och utav dessa är 81 procent ifrån Google. I Sverige är Googles dominans ännu större med 95 procent av all söktrafik.
Den trafikkällan som växar starkast är dock Facebook. Denna har ökat med 92 procent jämfört med förra året. Detta enligt en studie ifrån RichRelevance. Den samlade trafiken ifrån Facebook och Twitter, till e-handlare, står dock för mindre än en procent av den totala trafiken.
Även om Google dominerar så har den trafiken sämst konvertering. Yahoo sägs ha en konvertering på 2,6 procent och Google 1,9 procent. Vi har även hört sedan innan att Bing konverterar bättre än Google för många e-handlare. Förmodligen beror detta på att trafikmassan ifrån Google är så pass mycket större. Trafiken ifrån Facebook sägs ha en konvertering på 1,2 procent.
Twitters konvertering får vi inte veta men de som kommer därifrån skall spendera mest pengar. Vilket förmodligen kan förklaras av att de besökarna har störst relevans. Exempelvis om ett företag eller person direkt tipsat om en produkt via Twitter.
Källa: market