ANNONS

Tradera skapade egna kopior av kända plagg

"Ett osäkert experiment".

ANNONS

Istället för att bara upplysa och informera om "modeindustrins baksida" valde Tradera att göra något kontroversiellt för att uppmana till att bromsa konsumtionshetsen.

Inför jul och årets stora rea bestämde sig Tradera för slå ett slag mot konsumtionshetsen och manipulerade Googles Sökmotor, skriver en talesperson för Tradera i ett mejl.

Så när shoppingsugna sökte på några av de mest populära produkterna som till exempel vita Sneakers eller dunväst, dök repliker av bilderna upp med dolda budskap från Tradera.

Initiativet grundar sig i att vi, i dagens samhälle, konsumerar mer kläder än någonsin och framförallt inför jul och under den efterföljande reaperioden, enligt Tradera.

Fakta som att modeindustrin står för 8 procent av de globala utsläppen och 20 procent av alla vattenföroreningar syntes i replikor av populära plagg.

Men allt var endast ett osäkert experiment. Tradera menar att de inte visste om budskapen skulle synas på Google eller inte.

Först analyserades vilka som var de mest populära och Googlade modeprodukterna i december 2019. Därefter skapades 3D-bilder som är replikor av de populära produkterna. I bilderna doldes miljöfakta, och sedan taggades bilderna med samma SEO-data som i originalbilderna.

Detta hoppades Tradera skulle leda till att Google tolkade deras bilder som populära produkter och därmed hamna högt upp bland sökningarna. Och det visade sig att teorin stämde.

Bara efter ett par dagar syntes Traderas bilder intill de originella produkterna på Google. Klickade man på bilderna så hamnade man på Traderas sajt. Där möttes man av budskap om att ta tillvara på de kläder som man redan har.

Tradera har drivit cirkulär konsumtion i 20 år, men frågan har aldrig varit mer aktuell än i dag. I en tid när nya prylar och kläder blir både billigare och mer lättillgängligt, så är vår roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin, säger Chantal Olsson, Brand Manager på Tradera, i ett pressmeddelande.

Genom att använda Googles algoritm ville vi påverka konsumenterna och ge dem en tankeställare när de är på shoppinghumör och påminna dem om att det finns hållbara alternativ.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se