Hon lyfter även fram att secondhand-shopping har blivit trendigt, särskilt bland yngre generationer. För att möta den ökade efterfrågan har Tradera de senaste tre åren arbetat intensivt med att modernisera plattformen.
Vi har uppgraderat plattformen för att skapa en modern, smidig och säker plattform för begagnathandeln.
Bland de konkreta åtgärderna nämns AI-funktionalitet.
AI-funktionalitet, som gör att man kan skapa annonser med ett par knapptryckningar, samt integrerade betalningar och prisvärda fraktalternativ och köparskydd är några saker. Vårt mål är att det ska vara lika enkelt, smidigt och tryggt att handla secondhand som att köpa nytt, förklarar Sofia Hagelin.
Vad ligger bakom trafikökningen – har ni gjort någon extra marknadsföringsinsats?
Tradera har satsat mer på marknadsföring under 2024, för att driva mer trafik och användare till att börja använda plattformen. Vi arbetar mycket med att utveckla vår nischade marknadsföring mot våra olika kategorier (till exempel fiske, golf och klockor), vilket gett ett starkt resultat. Vi satsar även på en kombination av podd-samarbeten, influencersamarbeten och TV och OOH (utomhusreklam).
Satsningarna har gett resultat, inte bara i Sverige utan även på andra marknader.
Framför allt i Danmark och Nederländerna inom vissa kategorier, avslutar Sofia Hagelin.
Exakta siffror för Traderas omsättning och resultat under 2024 kommer att offentliggöras i samband med bolagets årsredovisning.