ANNONS

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"
Richard Barry, vd på Tru Kids

Ny affärsmodell.

ANNONS

Historien om hur Top-Toy försattes i konkurs började i januari. Vi rapporterade kontinuerligt om hur alla Toys R Us och BR-butiker stängdes ner, och det sista vi hörde var att Tru Kids Inc hade köpt varumärkena Toys R Us och Babies R Us samt maskot-giraffen Geoffrey. 

LÄS ÄVEN: Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Det skrevs om att det var flera nyckelpersoner från Toys R Us som satt i det nybildade bolagets, Tru Kids, ledning och att de hade " lärt sig av Toys R Us tidigare misstag" och skulle därför göra om och göra rätt. Tru Kids Inc meddelade att de skulle lansera en ny e-handelsplattform och 70 nya butiker i Europa, Asien och Indien samt växa varumärket i USA.

– Vi har en “once in a lifetime opportunity” att skriva nästa kapitel för Toys R Us genom att lansera en nyutvecklad omnikanal-upplevelse, sa Richard Barry, vd på Tru Kids och tidigare globalchef på Toys R Us, under uppköpet. 

I Norden var det den danska koncernen Salling Group som lade vantarna över Top-Toys danska varulager och rättigheterna till varumärket BR i Danmark. Koncernen meddelade därefter att de skulle börja med att öppna 25 stycken BR-butiker i Danmark. 

LÄS ÄVEN: BR Leksaker återuppstår - ny webbshop och nya butiker

Och snart kom även Nordic Toy Team och berättade att de hade förvärvat tjugo stycken av Top-Toys butiker i Norge

E-handeln kommer i år

Mer än fyra månader efter att Tru Kids tagit över Toys R Us blev det dags för en lägesuppdatering. Bloomberg rapporterar att bolaget planerar att lansera sex butiker och en e-handelsplattform redan i år, i USA. 

För att ta lärdom av Toys R Us historia har Tru Kids tänkt om kring sina fysiska butiker. De nya butikerna kommer att bli ungefär en tredjedel i storlek jämfört med kedjans tidigare butiker, cirka 930 kvadratmeter, samt erbjuda interaktiva upplevelser. 

Som upplevelser i butikerna beskrivs bland annat lekstationer där barn får leka med olika leksaker som man även kan köpa i butiken. Men leksakerna som butikerna kommer att sälja kommer leksaksproducenterna inte få betalt för - förrän kunderna köper dem.

Det är en del av Tru Kids nya affärsmodell, men företaget vill inte avslöja fler detaljer kring sin strategi. Det som dock framgår är att MGA Entertainment Inc som är en världskänd leksaksproducent, och står bakom LOL Surprise! och Bratz dockor, redan är ombord och ska sälja sina produkter i de kommande butikerna.

Medvind för Lekia

Samtidigt, i Sverige, fortsätter Lekia att fylla hålet efter Toys R Us och BR-Leksaker. Idag har Lekia 122 butiker, men har redan inplanerade butiksöppningar under 2019 som kommer att resultera i att kedjan snart har 140 butiker i Sverige, skriver Dagens Handel

LÄS ÄVEN: Lekia fyller hålet efter Toys R Us: "Ingen glädje i det som skett"

– Vi har sedan i januari arbetat intensivt med att ta till vara på möjligheten som öppnade sig i och med Top-Toys konkurs, säger Baldvin Georgsson, vd på Lekia.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se