ANNONS

Tova Elneskogs varumärke tvingas byta namn – efter tvisten med jättebolaget

Tova Elneskog (Foto: skrämdumpar från Toélles Instagram)
ANNONS

“Risk för förväxling.”

Modeinfluencern Tova Elneskog har över 220 000 följare på Instagram och i januari 2022 grundade hon sitt eget varumärke Toélle. Under förra året gick e-handeln live men trots det har verksamheten mest stått stilla. Anledningen är en tvist med företaget Ellos, och deras varumärke Joelle, som menar att namnen är för lika och kan förväxlas med varandra.

Häver registreringen

Tova Elneskogs bolag menar att de säljer produkter designade av influencern och riktar sig till de som följer henne på sociala medier. Varumärket har därför en anknytning till hennes initialer och namn. Toélle säger också att “Toelle” kan betyda “till henne” på franska. Patent- och registreringsverket köper dock inte bolagets argument och häver nu registreringen av varumärket.

Det finns både visuella och fonetiska likheter mellan de två märkena, vidare ger inte märkena någon klar och tydlig begreppsmässig association till något som distanserar dessa två ifrån varandra, lyder myndighetens uttalande.

Dessutom avser de två identiska varor varpå risk för förväxling kan konstateras. 

LÄS ÄVEN: Tova Elneskog om myndighetens beslut: ”Inga hard feelings”

Sofie Magnusson
sofie@influens.se