Trots rekordomsättning visar man röda siffror.
Tourn Media bildades 2014 för att skapa ett automatiserat flöde mellan influencers och varumärken och har sedan dess växt ordentligt. Två år efter bildandet hade man fått in profiler som Bianca Ingrosso, Kenza Zouiten Subosic och Alexandra Bring i sitt stall. Idag har de två väsentliga affärsområden som verksamheten vilar på: Agency,som huserar deras influencer marketing, och Nagato, som är en techplattform för kreatörer på Youtube och Tiktok.
När de nu släpper sin rapport för 2021 är det just Nagato som de lyfter fram som det största affärsområdet. Agency har däremot, enligt vd:n Robin Stenman, en fortsatt stark position på marknaden och är en viktig del i Tourns helhetsaffär.
Agency ser en ökad efterfrågan från svenska företag att använda sig av influencer marketing som en mer primär aktivitet i marknadsföringskampanjer. Denna trend har lett till att kampanjerna är mer omfattande och har tagit en allt större del av företagens marknadsföringsbudgetar. Vi har sett detta beteende öka markant under de senaste två åren och inget tyder på att det kommer att avta, säger Robin i rapporten.
2021 blev första gången bolaget klev över 100 miljoner i omsättning. Då slutade det på 129 miljoner kronor, som är en ökning med nästan 50 procent från året innan som landade på 88 miljoner.
Men som med andra techbolag är lönsamheten svår att få till. Tourns kostnader passerar deras intäkter vilket ger ett negativt rörelseresultat på 7 miljoner. Det är en förbättring från fjolårets minusresultat på 9,7 miljoner kronor men relativt till den ökade omsättningen är det ett sämre resultat.
Under året har bolaget gjort två riktade emissioner som tillfört nära 60 miljoner i kassan. Man har också sålt av en stor del av sitt innehav, 18 000 aktier, i Hubso vilket betydde 16 miljoner kronor till bolaget, och det gör att man sammantaget har tillgångar i företaget på över 100 miljoner.
Framtiden verkar ligga utanför Sverige om man ska tro de förväntade utvecklingar som bolaget tar upp i rapporten, som att den globala marknaden för influencers idag ligger på 50 miljarder kronor, men spås landa på över 200 miljarder 2025. Man nämner också att Sverige ligger långt fram i utvecklingen där marknaden ställer höga krav och är mer noggranna med mätningar, samt ser influencer marketing som en central pusselbit i marknadsföringsstrategierna.
Vi ser att samma utveckling sker i andra länder och är en naturlig utveckling i takt med att sociala medier tar allt mer plats i konsumentens liv. Och i takt med att Tourn växer utomlands ser vi även att dessa marknader mognar och går allt mer i det svenska spåret. Vi har hittat en modell där vi snabbt kan ta nya marknadsandelar utan någon större påfrestning på organisationen, skriver Robin Stenman.