Alla hjärtans dag är här och enligt Svensk Handel ska dagen generera en miljard i extra försäljning i år. Vi på Ehandel bestämde oss för att ta ett lackmustest på e-handelsbranschen. Vi sökte efter “alla hjärtans dag present” på Google och kontaktade företagen i toppen av listan. Detta för att få veta mer om hur de jobbar kring årets kärleksdag.
En återkommande butik när det gäller presenter är förstås Bluebox.se och det är faktiskt de som dök upp först hos Google.
Hur har ni förberett er inför årets dag?
Vi har förberett oss för högtiden genom att ta in den typen av Alla hjärtans dag-vänliga produkter som brukar vara populära hos oss - mycket ätbart - och så har vi jobbat en hel del med sökindexeringen, säger Bluebox-grundaren Charlotta Lannerheim, som förstås är mycket glad över Google-placeringen.
En kanske mindre väntad kandidat i topp 5 hos Google var Smartasaker.se. Grundaren Ella Stemme berättar dock för Ehandel att “allt är enligt plan”.
Vi har säkerhetsställt att vi är optimerade på viktiga målsidor kopplade till Alla hjärtans dag + nyhetsbrev. Vi har även toppat kategorin med en riktigt smart och innovativ produkt, Lovebox. En meddelandelåda som du skickar digitala hälsningar i. Det handlar ju trots allt om att ha ett relevant och bra innehåll, säger hon.
"Relevant landningssida"
Vi fick dock inte svar av alla företag på listan, vi gissar att de packar kärlekspresenter för fullt. Men Åhlens hann även med att kommentera den stora dagen, och de säger att de jobbar hårt på att vara ett av toppvalen vid presenttillfällen som detta.
Vårt fokus har varit på en relevant landningssida med bra presenttips till olika mottagare av en ”Alla hjärtans dag”-gåva, säger Åhlens kommunikatör Monica Hultgren.
Har det varit bättre eller sämre tryck än i fjol?
Vi ser en högre efterfrågan på presenttips inför Alla hjärtans dag och det är fler som söker på Alla hjärtans dag, säger Monica Hultgren.
Tittar man på trafiken till målsidorna är den ungefär samma som tidigare år, just när det gäller Alla hjärtans dag. Försäljningen ligger också på ungefär samma nivå, svarar Ella Stemme.
Bluebox meddelar att de inte sett något stort uppsving. De har dock noterat ett skiftat fokus bland kunderna när det kommer till Alla hjärtans dag.
Förändringen vi sett i köpmönstret är att många inte begränsat sig till den klassiska partnerpresenten, utan faktiskt velat överraska sin mamma, sina barn eller en kompis med en present på Alla hjärtans dag – vilket ju är lite kul! säger Charlotta Lannerheim.
Kris och doft bland storsäljarna
Ella Stemme lyfter även det som Apotea berättat om tidigare idag, det vill säga att svensken fått upp ett allt större intresse för beredskapsprodukter.
Om man ser till den totala försäljningen i år så sticker intresset för krisberedskap verkligen ut. I Sverige ökade vi försäljningen rejält under januari. Även februari har börjat bra jämfört med förra året.
Åhlens rapporterar samtidigt en stabil försäljning och ett ökat tryck inom skönhet.
Försäljningen har varit bra och största ökningen vad gäller köpmönster ser vi inom skönhet och speciellt doft, säger Monica Hultgren.
Bluebox som lever för dessa typer av högtider har nu redan börjat blicka framåt.
Nu laddar vi om för nästa stora högtid – påsken! säger Charlotta Lannerheim.