Konsultfirman BearingPoint fortsätter att ranka svenska bolag gällande hur duktiga de är på att anpassa sig till digitaliseringen som sker i vår värld. Årets undersökning som verkar ha breddats lite ska baseras på 193 kriterier inom digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel, e-CRM, mobila tjänster och sociala medier.
Totalt har man undersökt 176 av de största bolagen i Norden. 80 av dessa är svenska, jämfört med förra årets 68 bolag. Precis som förra årets undersökning toppar dock e-handelsbolaget Qliro Group listan över de bolag som är duktigast på det digitala.
Att en renodlad e-handlare hamnar över fysiska detaljhandlare kanske inte är så konstigt. Clas Ohlsson får dock lika hög poäng som Qliro Group i undersökningen men hamnar på plats två på listan över topp 10 detaljhandlare.
Topp 10 detaljhandlare som är bäst på digitalisering
(Källa: Digital Leaders in Sweden 2017)
1. Qliro Group
2. Clas Ohlsson
3. IKEA
4. ICA
5. NetOnNet
6. H&M
7. Dustin
8. Axstores
9. Apotek Hjärtat
10. Elgiganten
"Trygga med den fysiska butiken"
Undersökningen har i år även tittat på mathandeln och då på de traditionella aktörerna. Livsmedelshandlarna sägs vara ganska dåliga på att utnyttja digitaliseringens möjligheter, i alla fall än så länge.
- Den kanske mest spännande förändringen sker inom livsmedelsbranschen. En del matvaruaffärer känner sig trygga med den fysiska butiken och vågar inte riktigt satsa fullt ut på näthandeln. Men precis som flera andra branscher måste även de vara beredda på den digitala utvecklingen, säger Behrang Masoumi, Manager på BearingPoint och ansvarig för studien.
Livsmedelsbranschen i Sverige får bara 6,7 poäng i snitt jämfört med detaljhandeln som ligger på 7,25. Mathandlarna ska ha blivit bättre på mobila tjänster men samtidigt försämrats när det gäller “digital produktupplevelse”.
- För att lyckas framöver borde de tänka nytt. Mataffärerna måste förstå att det här är en shoppingupplevelse även om det inte sker i den fysiska butiken. För att anpassa sig till nätet måste de bland annat arbeta med den individuella digitala kundresan i mycket större utsträckning än idag, säger Behrang Masoumi.