Programledaren om dramat i säsong två och rådet till deltagarna som vill bli influencers.
Idag har säsong två av Paradise premiär, programmet som kallats “en snällare version av Paradise Hotel". Influens fick chansen att prata med programledaren, artisten och influencern Tone Sekelius, som utlovar mer drama i den här säsongen.
Tagit till sig kritiken
För en tid sedan blev det känt att det gamla formatet av Paradise Hotel gör comeback, då med Rebecca Stella som programledare. Tone Sekelius tycker däremot att det finns plats för båda koncepten.
Det är viktigt att tänka på att det är två olika program. Grunden är annorlunda, och det ena behöver inte utesluta det andra, man kan bli underhållen av båda två. Egentligen bara kul att båda finns nu!
Tone Sekelius programledde även den första säsongen av Paradise. Det nya konceptet fick då kritik för att vara för “snällt” och sakna mycket av det sociala spelet och dramatiken som gjorde Paradise Hotel underhållande. Nu tror Tone Sekelius att man hittat en medelväg, och utlovar mer drama i säsong två.
Jag skulle säga att första säsongen verkligen var ett ställningstagande från kanalens håll. Man ville snörpa åt och visa att man tagit till sig kritiken som programmet fick tidigare. Man ville också ta in en cast som var lite snällare, samtidigt som utmaningarna och allt det där också skulle vara lite snällare, säger hon och fortsätter:
Inför säsong 2 skulle jag säga att man också tagit till sig kritiken mot det nya konceptet, och kunnat mötas någonstans på mitten. Man har behållit mycket av regeländringarna för deltagarnas säkerhet, men också sett till att göra det underhållande för tittarna. Mycket av det man älskar med reality, men också mycket av ändringarna som var nödvändiga från säsong.
Den som har saknat drama kommer inte att bli besviken, om man ska tro programledarens ord om deltagarna.
Jag kan lova er, det där jävla gänget, de är mycket drama.
Vill fortsätta programleda
Men det är inte bara programmets koncept som utvecklats sedan säsong ett. Även programledaren har blivit mer varm i kläderna.
Första året var ganska läskigt för min del också. Allt var väldigt nytt och allt man gjorde var ju för första gången. Nu var man mer varm i kläderna och visste vad man gett sig in på, hur man skulle hantera saker och ting. Det är en roll jag tycker är jävligt kul att ha och som jag jättegärna hade velat göra mer av.
Men även om Tone Sekelius säger att hon i teorin tycker det är kul med live-grejer, kommer hon nog hålla sig till förinspelade produktioner, åtminstone ett tag till.
Förinspelat är mer kontrollerat och ger en större frihet som programledare att vara kreativ.
Rådet till deltagarna: Monetize everything
Det är inte ovanligt att deltagarna i realityprogram lockar till sig många följare. För den som hoppas på en långsiktig karriär som influencer räcker det inte med att delta och få följare, menar Tone Sekelius.
Det är svårt att börja när allt är klart, man måste vara närvarande och publicera konstant, rida på allt som sker. Verkligen kickstarta om man vill ha en karriär. Ta vara på all exponering man får, inte lita på att folk kommer börja följa bara för att man är med. Gör content av vad som är med i programmet. Sen när det är över, då måste du fortsätta göra content och hitta din nisch.
Tone Sekelius började sin influencerkarriär på Youtube, och även om innehållet idag är av annan karaktär är det inget hon slutat med. För den som vill följa i profilens fotspår och nyttja en influencerkarriär som språngbräda för andra, mer klassiska roller inom media, är rådet: Just do it!
Jag tror att många som får chansen att gå in i klassiska roller lämnar det snabbt, eller kombinerar det inte väl nog. Om man gör något stort som Melodifestivalen eller Let’s Dance kan man spela in content till Tiktok eller Youtube också, och visa behind the scenes. Monetize everything!