CoolStuff har bloggat om hur de planerar inför julen, som står för minst 35% av deras årsförsäljning.
De börjar planera och köpa in produkter redan i juli-augusti inför julhandeln. I vår föregående nyhet nämnde vi hur man bör jobba med förra årets statistik för att inköpen ska bli lagom stora och det är precis det CoolStuff gör. De berättar att de flesta av deras leverantörer finns i Asien och att man då inte får en andra chans att beställa om produkten tar slut. Stora beställningar därifrån kan dröja uppemot 100 dagar innan de infinner sig på ditt lager. Det gäller alltså att få sin försäljningsprognos rätt.
De går också in på antalet besökare de har under julen. En vanlig dag har de ca 8000 besökare medans de under den bästa dagen, under julhandeln 2009, hade 41 000 besökare. En svår ökning att hantera för servrarna. Det handlar tydligen om runt 200GB data, om dagen, som skickas ut ifrån CoolStuff under julen. Deras servrar har lagt av föregående år, under de värsta topparna, nu planerar de dock att ha 0% nedtid.
En annan utmaning är tydligen bemanningen. Vanligtvis är de två stycken packare på lagret medans det under julen är 15st som packar på samma gång. I år planerar de att jobba 3-skift och totalt sett ha 45 personer som packar under ett dygn. De kallar det en tomteverkstad och det låter faktiskt som det.
Läs deras blogginlägg här för mer statistik och fina grafer. Kolla även in våra tips gällande julhandeln.