ANNONS

Tomten shoppade loss hos Clas Ohlson: "Starkare avslutning"

Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson

Försäljningen vände uppåt, trots nya restriktioner.

ANNONS

Det ser ut att ha landat många hårda klappar under granen i år. Hemmafixarkedjan Clas Ohlsons försäljning ökade nämligen med 12 procent i Sverige i december. Omsättningen beräknat på samtliga marknader ökade med 9 procent och stannade vid 1,2 miljarder kronor.

Efter en något svagare inledning av månaden lyckades vi åstadkomma en starkare avslutning och öka försäljningen med totalt nio procent under december. Den organiska försäljningstillväxten var sex procent medan försäljningen online ökade med 26 procent, säger Kristofer Tonström, vd och koncernchef på Clas Ohlson, i ett pressmeddelande.

Och med butiker som fortfarande sliter mot restriktionerna passade även e-handeln på att ta ett glädjeskutt och öka med 26 procent till 136 miljoner kronor under perioden. Den står alltså fortsatt för en väldigt liten del av den totala försäljningen hos kedjan.

Kundtrafiken till våra butiker begränsades av restriktioner på samtliga försäljningsmarknader, i synnerhet i Norge och i Finland, och vi fortsätter att parera för den volatila situationen i omvärlden genom att arbeta med sådant vi själva kan påverka. Under perioden såg vi att den goda kapacitet vi har i vårt logistiksystem gynnade e-handeln och att ökad kampanjintensitet och marknadsföring bidrog till försäljningstillväxt, säger Kristofer Tonström.

Nils Lund
nils@ehandel.se