Bambusers omsÀttning har ökat i raketfart. Under sitt senaste kvartal, Q4 2020, steg omsÀttningen med mer Àn 1400 procent och landade pÄ 13,8 miljoner kronor. Bambuser Àr kÀnda för sitt Live Video Shopping-koncept, men erbjudandet tillhandahÄller Àven andra funktioner. Under perioden stod dock bara Live Video Shopping för 95 procent av den totala omsÀttningen.
LĂS ĂVEN: De rusade med Live Video Shopping â upp 669 procent
Samtidigt sjönk dock rörelseresultatet (EBIT) ordentligt. Det gick frÄn cirka -6 miljoner kronor under samma period 2019, till -41,6 miljoner i fjol.
NÀr vi avslutar det sista kvartalet 2020 kan jag likna det vid en virvelvind. De tre mÄnaderna skulle kunna representera ett Är i den vanliga vÀrlden, skriver vd:n Maryam Ghahremani i rapporten.
En annan parameter som företaget lyfter upp Àr antalet aktiva kunder, som ökade med 105 procent frÄn Q3 till Q4.
Kategorierna skönhet, mode och lyx leder tillvÀxten med nya kunder som Adidas, Esprit, Veepee och Farfetch samt förlÀngningar av samarbeten med bland annat Clarins, Tommy Hilfiger och Etam. Hem samt mat och dryck Àr tvÄ starka kategorier som drivs av kunder som Cervera, Mixtiles och Your Superfoods.
Kreativa implementeringar som Svenskt Tenns semesterupplevelse, Kjell & Companys Black Friday-maraton och Klarna och NA-KD:s livestyle-serie visar plattformens flexibilitet samtidigt som den ger imponerande resultat.
Bambuser skriver att företaget nu har som mÄl att Àven bli "en ledande backend-motor för alla e-handelsplattformar, kassasystem, marknadsplatser, bannernÀtverk samt sociala nÀtverk". Men exakt vad det kan betyda ÄterstÄr att se.
Under Q4 gjorde vi en del pilottester med nÄgra köpcentrum för att testa vÄr teknik. Vi har tagit med oss vÀrdefulla insikter som vi kommer att anvÀnda nÀr vi bygger vidare vÄr teknik.
NÀr siffrorna för helÄret 2020 summeras kan företaget skÄla Ànnu en gÄng. OmsÀttningen ökade med över 870 procent och landade pÄ drygt 31 miljoner kronor. Men Àven hÀr försÀmrades de redan röda siffrorna pÄ resultatraden. EBIT gick frÄn frÄn -20 miljoner kronor under 2019, till -64 miljoner under föregÄende Är.
Jag Àr sÄ otroligt stolt över hela Bambuser-teamet. Vi har uppnÄtt mycket, men vi har ocksÄ fÄtt vÀrdefulla insikter som kommer att förbÀttra livevideo-upplevelsen. VÄr livevideolösning spelar en ledande roll i det nya detaljhandelslandskapet. Bambuser erbjuder nÄgot unikt som ÄterförsÀljare och varumÀrken har saknat. Men livevideoshopping Àr fortfarande ett relativt nytt fenomen för mÄnga företag, sÄ vi Àr glada över att se en vÀxande kundbas.
För nÀrvarande experimenterar mÄnga företag med vÄr lösning, de testar sig fram med olika produkter och showformat. Det Àr otroligt spÀnnande att se nÀr företag kommer att börja integrera livevideoshopping i sina marknadsföringsbudgetar. För inte bara tog vi live-videokonceptet till vÀst, vi introducerade ocksÄ ett nytt modernt annonsformat.
Och i Ă„r, under 2021, har bolaget redan hunnit plocka in 500 miljoner kronor via en riktad nyemission.
Kapitaltillskottet kommer att göra det möjligt för oss att pÄskynda utvecklingen av vÄrt koncept och moderna teknik som kommer att driva utvecklingen av detaljhandeln framÄt, avslutar Maryam Ghahremani.