ANNONS

Tog nya trenden till e-handeln - slår nytt förlustrekord

Maryam Ghahremani, vd på Bambuser

"En virvelvind".

ANNONS

Bambusers omsättning har ökat i raketfart. Under sitt senaste kvartal, Q4 2020, steg omsättningen med mer än 1400 procent och landade på 13,8 miljoner kronor. Bambuser är kända för sitt Live Video Shopping-koncept, men erbjudandet tillhandahåller även andra funktioner. Under perioden stod dock bara Live Video Shopping för 95 procent av den totala omsättningen.

LÄS ÄVEN: De rusade med Live Video Shopping – upp 669 procent

Samtidigt sjönk dock rörelseresultatet (EBIT) ordentligt. Det gick från cirka -6 miljoner kronor under samma period 2019, till -41,6 miljoner i fjol.

När vi avslutar det sista kvartalet 2020 kan jag likna det vid en virvelvind. De tre månaderna skulle kunna representera ett år i den vanliga världen, skriver vd:n Maryam Ghahremani i rapporten.

En annan parameter som företaget lyfter upp är antalet aktiva kunder, som ökade med 105 procent från Q3 till Q4.

Kategorierna skönhet, mode och lyx leder tillväxten med nya kunder som Adidas, Esprit, Veepee och Farfetch samt förlängningar av samarbeten med bland annat Clarins, Tommy Hilfiger och Etam. Hem samt mat och dryck är två starka kategorier som drivs av kunder som Cervera, Mixtiles och Your Superfoods.

Kreativa implementeringar som Svenskt Tenns semesterupplevelse, Kjell & Companys Black Friday-maraton och Klarna och NA-KD:s livestyle-serie visar plattformens flexibilitet samtidigt som den ger imponerande resultat.

Bambuser skriver att företaget nu har som mål att även bli "en ledande backend-motor för alla e-handelsplattformar, kassasystem, marknadsplatser, bannernätverk samt sociala nätverk". Men exakt vad det kan betyda återstår att se.

Under Q4 gjorde vi en del pilottester med några köpcentrum för att testa vår teknik. Vi har tagit med oss värdefulla insikter som vi kommer att använda när vi bygger vidare vår teknik.

När siffrorna för helåret 2020 summeras kan företaget skåla ännu en gång. Omsättningen ökade med över 870 procent och landade på drygt 31 miljoner kronor. Men även här försämrades de redan röda siffrorna på resultatraden. EBIT gick från från -20 miljoner kronor under 2019, till -64 miljoner under föregående år.

Jag är så otroligt stolt över hela Bambuser-teamet. Vi har uppnått mycket, men vi har också fått värdefulla insikter som kommer att förbättra livevideo-upplevelsen. Vår livevideolösning spelar en ledande roll i det nya detaljhandelslandskapet. Bambuser erbjuder något unikt som återförsäljare och varumärken har saknat. Men livevideoshopping är fortfarande ett relativt nytt fenomen för många företag, så vi är glada över att se en växande kundbas.

För närvarande experimenterar många företag med vår lösning, de testar sig fram med olika produkter och showformat. Det är otroligt spännande att se när företag kommer att börja integrera livevideoshopping i sina marknadsföringsbudgetar. För inte bara tog vi live-videokonceptet till väst, vi introducerade också ett nytt modernt annonsformat.

Och i år, under 2021, har bolaget redan hunnit plocka in 500 miljoner kronor via en riktad nyemission.

Kapitaltillskottet kommer att göra det möjligt för oss att påskynda utvecklingen av vårt koncept och moderna teknik som kommer att driva utvecklingen av detaljhandeln framåt, avslutar Maryam Ghahremani.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap