Essity, som bland annat säljer toapapper och inkontinensprodukter och omsätter över 120 miljarder, köper nu upp ett e-handelsföretag. Tanken är att bli starkare inom absorberande underkläder, ett område som spås bli allt större framöver.
Bolaget man lagt vantarna på heter Modibodi och grundades 2013 i Australien. E-handeln säljer dock till många länder och det handlar främst om D2C, alltså direkt till konsument.
Köpeskillingen ska ligga på runt 985 miljoner svenska kronor, och Modibodi omsatte cirka 365 miljoner kronor i fjol.
Förvärvet av Modibodi stärker Essitys position inom absorberande underkläder och möjliggör snabbare tillväxt inom “bättre för dig och bättre för planeten”-produkter. Modibodi har de egenskaper vi söker - som ledande marknadspositioner, ett starkt varumärke och stark hållbarhetsprofil, samt framgångsrik digital marknadsföring och e-handel, säger Magnus Groth, vd och koncernchef på Essity, i en kommentar till köpet.
E-handelsföretaget sägs vara ledande inom sin nisch i Australien, Nya Zeeland och Storbritannien.
Jag är stolt över det vi har skapat med Modibodi de senaste nio åren och uppskattar att Modibodi nu blir en del av Essity. Som en global ledare inom hygien och hälsa har Essity den kunskap och de resurser som krävs för att ta varumärket vidare i sin tillväxtresa och göra ett ännu större avtryck, säger Kristy Chong, grundare och vd för Modibodi.
Affären beräknas vara klar under det andra halvåret 2022.