ANNONS

Tjänsten 8 av 10 vill ha - men: "Vi har blivit omkörda av Norge"

Tillgången motsvarar inte efterfrågan.

ANNONS

De svenska e-handelskunderna kan tänka sig att reparera en vara med garanti, istället för att köpa nytt. I Reclaimits undersökning är det i alla fall åtta av tio som svarar att de önskar just detta.

Den görs i ljuset av höstens förmodade lagförslag från EU-kommissionen om "rätten att reparera". Ett initiativ där det kommer ställas högre krav på att produkter ska kunna repareras lättare och således användas längre.

Bland varorna som svenskarna kan tänka sig reparera så dominerar hemelektronik med 60 procent av svaren, medan möbler får 46 procent på andra plats. Men för att reparera mer vill 57 procent ha billigare reparationer och 45 procent enklare hantering.

Det är tydligt att svenska konsumenter vill kunna reparera istället för att köpa nytt. Tyvärr får de inte chansen då hanteringen av reparationer och återbruksprodukter inte kommit igång på bred front i Sverige ännu. Vi har faktiskt blivit omkörda av Norge, som gått i bräschen för att utveckla en cirkulär ekonomi för hemelektronik, säger Wilhelm Hamilton, vd på Reclaimit.

En av utmaningarna är säkerhetsfrågan. Nämligen att att reparerad elektronik ska fungera och vara säker. I Norge har Stiftelsen Elektronikkbransjen sedan två år tillbaka gett just Reclaimit i uppdrag att utveckla en onlinetjänst, för hantering av rekonditionerad elektronik.

Målet för elektronikbranschen i Norge är att förlänga livslängden på produkterna och minska det elektriska avfallet. Erfarenheterna från Norge visar att en e-tjänst med information om produkternas historik är central för att lyckas uppnå ett cirkulärt flöde med många aktörer inblandade. Det gör exempelvis att konsumenten kan köpa en reparerad brödrost i en butik med en ny garanti och vara trygg med att den fungerar samt inte börjar brinna, säger Wilhelm Hamilton.

Produkterna svenskarna kan tänka sig reparera:
Hemelektronik, 60%
Möbler, 46%
Heminredning inkl. tavlor och köksutrustning, 37%
Fordonstillbehör, 36%
Kläder eller skor, 36%
Sport- och fritidsprodukter, 30%
Byggvaror, 22%
Barnartiklar eller leksaker, 21%
Annat, 2%
Vet ej, 20%

Det får svenskarna att återbruka mer:
Billigare reparationer, 57%
Enklare hantering, 45%
Pantsystem för elektronik, 37%
Låneprodukt när vara är på reparation, 25%
Möjlighet att skicka istället för att gå till en verkstad, 23%
Inget - kan inte tänka mig reparera varor, 5%
Annat, 3%
Vet ej, 14%

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap