Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Titta jag kör själv! – Så går det för Foodoras nya robotbud

Foodoras logistikchef Daniel Gustafsson Raba
Foodora/Pressbild
David Gustavsson
david@ehandel.se

Dela artikeln:

"Fantastiskt spännande".

ANNONS

Drönare som fraktar e-handelsvaror har hittills inte slagit igenom i Sverige. Huvudförklaringen är att det är svårt att få tillstånd för den typen av luftturer.

Det har gjorts begränsade tester, men resultaten har hittills varit ganska klena. Och ibland har drönarna kraschat, vilket förstås inte mildrat skepsisen. Nu verkar många aktörer tänka om kring förarlösa leveranser. Istället för att skicka saker i luften, så väljer man mer jordnära alternativ.

Foodora rullar nu exempelvis ut en bred satsning på en självkörande fraktrobot. Vem är då denna robot? Jo, hon heter Doora och känner sig en så länge mest hemmastadd i Stockholm.

Tillstånd nära

Roboten – som är utvecklad av tyska robottillverkaren Teraki – började att testköras i huvudstadens centrala delar i fjol. Och nu har ansträngningarna växlats upp rejält. Tredje fasen av testerna är inledda.

Men än är inte alla bitar riktigt på plats. Det saknas fortfarande ett särskilt tillstånd, enligt Foodoras logistikchef Daniel Gustafsson Raba.

Vi är ett bolag som leder förändringen framåt och det känns fantastiskt spännande att vi snart har ett permanent tillstånd från transportstyrelsen att köra autonoma leveranser i Stockholm, säger han till Ehandel och tillägger att tillståndet till att börja med kommer att gälla för robotleveranser i Stockholms city.

Hur många robotar har ni köpt in?

Vi kommer ha ett dussintal robotar som vi kommer testköra för att se vilken som är bäst lämpade för hemleverans. Planen är att öka rejält beroende på hur testerna går och hur kunderna reagerar på robotarna.

Doora levererar såväl restaurangmat som livsmedel. Men hon är inte särskilt snabb. Högsta hastighet är 20 kilometer i timmen. Men av säkerhetsskäl har last mile-bolaget sänkt hastigheten till 6 kilometer i timmen.

Hon är även utrustad med en kamera, vilket gör att Foodora hela tiden kan spåra och följa hennes färd på gatorna. När Doora nått sin destination får mottagaren en notis i mobilen, samt en unik kod för att öppna roboten för att ta ut varorna.

Vad är målet med satsningen?

För att täcka det stora behovet hos svenskarna av snabb hemleverans måste vi skapa innovativa lösningar, något som ligger i Foodoras DNA, säger Daniel Gustafsson Raba.

Finns det oro bland era mänskliga bud, att de kan komma att bli utkonkurrerade av robotar på sikt?

Nej då, vi anställer löpande hundratals människor och vi växer så det knakar. Våra robotar är ett komplement till den befintliga flottan som växer hela tiden.

Foodoras vd Hans Skruvfors konstaterade i ett pressutskick i fjol att innovationer är en förutsättning för tillväxt.

Vi är ett techbolag och genom att fortsätta avancerad teknik i olika former gör att vi kan fortsätta vår ambitiösa tillväxtresa, sa han då.

Dela artikeln: