ANNONS

Tipser satsar på social shopping med Blogg.se

Tipser satsar på social shopping med Blogg.se

Tipser är en plattform och tjänst som vill förändra hur vi ser på e-handel. Med Tipser, kan vem som helst sälja vilken produkt som helst, var som helst. Nu blir det även möjligt för de 250 000 bloggare som använder sig av Blogg.se att bygga egna, personliga butiker för sina läsare.

ANNONS

Tipser är en e-handelsplattform och tjänst för bloggare, tidningar och andra site-ägare. Tipser gör det, enkelt uttryckt, möjligt för bloggare och tidningar att själva välja vilka varumärken och produkter de vill jobba med och sälja direkt på sina sajt eller blogg.

– Genom att tillgängliggöra bra sortiment för våra användare kan de välja produkter och bygga sina egna kollektioner och sortiment. I och med att tipser äger transaktionerna och våra leverantörer levererar enligt dropshipmentmodell, blir affären ur konsumentens synvinkel helt inbäddad i plattformen den besöker. Det blir ett native format som vi tror tar bort en hel del konsumentfriktion jämfört med till exempel affiliatelösningarna, säger Axel Wolrath, Head of Sales, Tipser.

Förutom att skapa kollektioner med produkter inom mode och inredning kan bloggarna tagga produkter i sina bilder eller moodboards. All försäljning sker inbäddat i respektive blogg och bloggaren som säljer får sen provision. Nu är det även möjligt för de 250 000 bloggare som använder sig av Blogg.se att bygga egna, personliga butiker för sina läsare.

– Vi tror på att låta konsumenten handla där den först ser produkten. Det finns många format för att flytta ut produkter i anslutning till bra innehåll. Vi går ett par steg till och flyttar ut transaktionen också. Då slipper vi fundera på click-through och att flytta besökaren från en sida till en annan, utan kan koncentrera oss helhjärtat på konvertering och relevans. Så minskar vi friktionen för konsumenten, säger Axel Wolrat.

Innehåll och E-handel går hand i hand

Tipser ska dock kunna bäddas in i nästan vilken plattform som helst. I stora bloggplattformar som Tumblr och Blogger kan tjänsten bäddas in via Javascript. På så sätt kan etablerade men fristående bloggare enkelt skapa sin egen e-handel.

– Att hitta nya intäktsströmmar är största fokus för de flesta publicister och bloggare idag. Innehåll och handel går mer och mer hand i hand. Tipsers pop-up shops skapar helt inbäddade och anpassade shoppar för läsare och konsumenter. Vi står för teknik, transaktioner och i samarbete med våra partners, varuförsörjning och kundservice. Våra bloggare och publicister står för smak, urval och besökare, säger Jonas Sjöstedt, CEO Tipser.

För större nätverk och publishingplattformar bygger man däremot in Tipser i publiceringsverktyget för att skapa en effektiv e-handelskomponent.

– Just nu håller vi på med installationer hos några av våra större förlag och förbereder vår internationalisering med plug-and-play lösningar för världens största bloggplattformar. Parallellt med detta betar vi av våra backlog med e-handlare som vill exponera och sälja sina produkter via Tipser, säger Jonas Sjöstedt.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se