ANNONS

TikTok storsatsar på e-handel och rullar ut nya funktioner i Sverige

Pressbild
Foto: TikTok

"Tidiga tester i utvalda regioner".

ANNONS

Det sociala nätverket TikTok växer snabbt och nyligen slog företaget även upp ett kontor i Sverige för att komma närmare nordiska företag som vill nå ut i nätverket. Samtidigt så satsar TikTok stort på e-handeln på flera olika marknader. En e-handelsfunktion vid namn TikTok Shop har bland annat dykt upp i vissa länder där man i princip kan bedriva en e-handel på TikTok. Det ska även vara nära kopplingar till liveshopping när det kommer till TikTok Shop.

I Sverige är vi inte riktigt där ännu men vi ställde ändå frågan till TikTok när liknande funktioner kan tänkas komma hit.

Eftersom detta är tidiga tester i utvalda regioner som Sydostasien och Storbritannien är informationen vi kan dela just nu begränsad. E-handel är dock ett spännande område för TikTok och vi fortsätter att utforska meningsfulla sätt för vårt community att upptäcka, engagera sig och handla med de varumärken de älskar, svarar TikToks svenska presskontakt.

Skapa TikToks i Shopify

Det är förstås inte jättekonstigt om Sverige inte ligger först på listan för nya funktioner. TikTok meddelar dock att man nu lanserar ett “supportpaket” för små och medelstora företag i Sverige. Ett paket som bland annat ger tillgång till TikTok Ads Manager och inkluderar en koppling till e-handelsplattformen Shopify.

Företag kan nu skapa videoannonser för flödet direkt i Shopify och enkelt distribuera dem till TikTok-communityt, förklarar man i ett pressutskick.

TikTok ska även ha ingått ett partnerskap med Svensk Digital Handel i syfte att utbilda medlemmarna i hur de kan nå nya målgrupper på plattformen.

"Experimentera med nya handelsmöjligheter"

De tunga e-handelsfunktionerna som finns på andra marknader verkar dock alltså få vänta lite innan de kommer hit.

TikTok har testat och lärt sig med erbjudanden och partnerskap för e-handel, och vi letar ständigt nya sätt att inspirera kreativitet, sprida glädje och tillföra mer värde till vårt community. Vi är glada att experimentera med nya handelsmöjligheter som gör det möjligt för människor att upptäcka och engagera sig med det de älskar. Vi kommer att ge uppdateringar när vi utforskar dessa viktiga vägar för vårt community av användare, kreatörer och varumärken, säger TikTok i ett uttalande till Ehandel.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se