TikTok har tagit världen med storm med sitt sociala nätverk och virala videos. Nu kliver de in i den verkliga världen med en egen restaurangkedja. Och vad ska restaurangen servera, undrar du kanske? Populära rätter som gått virala i det sociala nätverket förstås. Till exempel tiktokpastan med fetaost som de flesta förmodligen sett vid det här laget. Eller varför inte lite friterad pasta med dipp?
Dessa virala rätter kommer i alla fall att gå att beställa online i USA från och med i mars nästa år. Totalt 300 platser i landet ska få tillgång till TikTok-restaurangen från start, med en större utrullning mot 1000 restauranger i slutet av nästa år.
Lanseringen sker tillsammans med Virtual Dining Concepts som tidigare lanserat restaurangkedjor som MrBeast-burger, skapat av YouTubern MrBeast. Virtual Dining Concepts sitter på hundratals kök som är redo att tillaga olika rätter och därmed kan de snabbt sätta upp nationella digitala restaurangkedjor åt olika varumärken och influencers, där maten levereras hem till kunderna.
Satsningen går under namnet TikTok Kitchen och TikTok lovar att ge tillbaka till kreatörerna som inspirerat menyalternativen.
Intäkterna från TikTok Kitchens försäljning kommer att gå till att stödja kreatörerna som inspirerade menyalternativet och för att uppmuntra och hjälpa andra kreatörer att uttrycka sig på plattformen i enlighet med TikToks uppdrag att inspirera kreativitet och ge användarna glädje, säger TikTok i ett uttalande till tidningen TechCrunch.