ANNONS

TikTok ska investera tiotals miljarder i sin växande e-handel

Ska locka in mindre handlare till TikTok Shop.

ANNONS

I dagarna har det sipprat ut siffror kring Tiktoks e-handel som gĂ¥r vid namn Tiktok Shop. Tjänsten hade under 2022 omsatt 4,4 miljarder dollar och dĂ¥ primärt i Sydostasien. FrĂ¥n företaget har det även läckt ut att mĂ¥let för e-handeln i Ă¥r är 20 miljarder dollar.

LĂ„S Ă„VEN: TikToks e-handel ska omsätta över 200 miljarder i Ă¥r

Hur stor andel man hoppas pĂ¥ utanför Sydostasien är dock oklart och nu kommer uppgifter som visar att bolaget nog främst kommer att satsa där man ser att det fungerar.

Reuters rapporterar nämligen att Tiktok ska investera flera miljarder dollar i just Sydostasien. Exakt summa avslöjas inte men företaget klargör alltsĂ¥ att man kommer att hälla pengar över regionen de kommande Ă¥ren.

Vi kommer att investera flera miljarder dollar i Indonesien och Sydostasien under de närmaste Ă¥ren, sade Tiktoks vd Shou Zi Chew under ett event som företaget höll i Jakarta.

SĂ¥ vad ska pengarna gĂ¥ till? E-handeln förstĂ¥s. Enligt Shou Zi Chew kommer pengarna att gĂ¥ till utbildning, annonsering och stöd till smĂ¥ handlare som kikar pĂ¥ att använda Tiktoks e-handelsplattform Tiktok Shop. En e-handelsplattform som ocksĂ¥ handlar mycket om liveshopping.

Tiktok har idag 8 000 anställda i Sydostasien och tvĂ¥ miljoner handlare sägs sälja varor via företagets e-handelsplattform i Indonesien.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se