TikTok närmar sig e-handeln med stormsteg. Det sociala nätverket har uppenbara intentioner att integrera e-handeln i sin app och nu har man tagit ytterligare ett stort steg på vägen. I och med ett utökat samarbete med den globala e-handelsplattformen Shopify så inför TikTok nu flera nya funktioner.
LÄS ÄVEN: Community Commerce – TikTok kapitaliserar på trenden
Den största förändringen kan vara att TikTok nu får en shopping-flik som företagetskonton kan använda för att sälja och visa upp produkter i det sociala nätverket. Det är alltså en dedikerad e-handelsavdelningen i användarprofiler och den ska vara ihopkopplad med en Shopify-butik, där själva transaktionerna genomförs.
Vi har tidigare skrivit om TikTok Shop och detta ska vara en utveckling av det konceptet som tidigare testats i liten skala. Nu ska TikTok Shopping, som även inkluderar möjligheten att direktlänka produkter i vanliga TikTok-inlägg, rullas ut brett.
Först ut att få de nya funktionerna ska vara USA, Storbritannien och Kanada. Dessa marknader ska få tillgång under de kommande veckorna och under de närmaste månaderna ska man expandera funktionerna till fler regioner.
Det krävs dock alltså en Shopify-butik i bakgrunden för att få tillgång till e-handelsfunktionerna i TikTok Shopping. De som använder Shopify kan be om att få tillgång till piloten genom Shopifys TikTok-kanal.
Vi är glada över att kunna utöka vårt partnerskap med Shopify och göra TikTok mer tillgängligt än någonsin för deras e-handlare, säger Blake Chandlee, ansvarig för Business Solutions på TikTok.