Den snabbväxande sociala plattformen TikTok har nu öppnat i Sverige. I går lanserade företaget sitt nya nordiska kontor i Stockholm.
Kontoret kommer att ansvara för att utveckla den svenska marknaden och andra nyckelmarknader i Norden och kontorets huvudsakliga uppgift är att stödja varumärken och annonsörers närvaro samt marknadsföring på TikTok, skriver företaget bland annat.
Det är uppenbart att man nu vill ta en del av annonsmarknaden i vårt avlånga land. Företaget stoltserar bland annat med att man har fått Gold Standard-certifiering från branschorganet för digital annonsering.
Vi är mycket glada över att ha fått ta emot denna betydande certifiering från IAB Sverige, och är mycket stolta över att veta att vi uppfyller flera strikta kriterier för att uppnå certifieringen. Vi arbetar outtröttligt för att säkerställa transparens för våra användare och skapa en säker miljö för varumärken, och denna certifiering är ett kvitto på att vårt arbete gör skillnad, säger Liv Sandberg, Managing Director på TikTok, i ett pressutskick.
TikTok delger tyvärr inte några direkta svenska siffror men menar på att man har 100 miljoner aktiva konton i Europa. De största svenska kreatörerna listas dock, vilket kanske kan vara intressant att veta.
- Elvir Aljicevic - @elvir_aljicevic - 5,4 miljoner följare
- Iza och Elle Cryssanthander - @izaandelle - 5 miljoner följare
- Amanda Edmundsson - @amandaedmundsson - 2,7 miljoner följare
- Nathalie Danielsson - @nattid - 2,3 miljoner följare
- Theo Haraldsson - @theozofficial - 2 miljoner följare
I pandemitider, kanske mer än någonsin, behöver vi innehåll i våra liv som åtminstone för ett ögonblick ger oss skratt och glädje. Vi har fantastiska kreatörer på den nordiska marknaden, som svenskarna Elvir Aljicevic och tvillingarna Iza och Elle med fler än fem miljoner fans världen över. Jag är mycket glad att mitt team och jag har nöjet att stödja utvecklingen av TikTok-communityt i Sverige och de övriga nordiska länderna, säger Liv Sandberg.