Så förändras konsumentbeteendet.
Den växande videoplattformen Tiktok har släppt en ny rapport där man spår kommande trender och konsumentbeteenden inför 2023.
Vi vill hjälpa marknadsförare förstå hur konsumenternas behov kommer att förändras under det kommande året, och vad detta kommer att innebära för deras strategier, både på och utanför TikTok, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Kort sammanfattat bör man ha koll på tre trender: Innehåll som återanvänds, glädjespridning och nischade gemenskaper.
Innehåll som återanvänds: Algoritmen på Tiktok kuraterar innehållet baserat på vad användarna tycker är underhållande. Därför vinner annonsörerna på att skapa innehåll som utgör marknadsföring men även älskas som underhållning. Ljudspår som är roliga, personliga eller underhållande återanvänds av användarna och sprids på plattformen.
Glädjespridning: Stress, utmattning och utbrändhet är inte ovanligt i dagens samhälle. Därför söker sig många till en lättsam underhållning. Enligt en tidigare undersökning, genomförd av Marketcast på uppdrag av Tiktok, sade 90 procent av Tiktok-användarna att plattformen gör dem glada och att den aldrig blir tråkig. Något som företag som vill skapa mer meningsfulla relationer med sina publik kan ta med sig. Tips på innehåll är memes, life hacks, skämt, avslappnande innhåll och relaterbara perspektiv på vardagssituationer.
Nischade gemenskaper: Tiktok-communityn är lite annorlunda, jämfört med andra, eftersom de är väldigt nischade. Något som bidrar till att de blomstrar i stor skala. Man kan se plattformen som en plats där små grupper fördjupar sig i sina specifika intressen. Enligt den tidigare nämnda undersökningen är det 1,8 gånger mer sannolik att Tiktok-användare hittar nya intressen eller ämnen att följa, som de inte visste att de gillade tidigare, jämfört med andra stora sociala plattformar. Företag bör satsa på nischer och inte vara rädda för att bli specifika.
2022 var året då människor började utforska andra perspektiv och möjligheter att förändra eller förbättra sina liv på. Och nästa år kommer vi att se mer av detta. I tak med att våra Tiktok-communitys växer samt innehållet ökar och överskrider kulturer, påskyndas även den förändringen, säger Sofia Hernandez, Global Head of Business Marketing på Tiktok, och avslutar med:
Mot bakgrund av den ökande levnadskostnaden och tillhörande utmaningarna, visar vår rapport att människor kommer att söka nya sätt att uppnå framgång, lycka och välbefinnande på, och Tiktok kommer att vara ett verktyg för att hjälpa dem hitta det.