Det händer en hel del hos den populära videoplattformen Tiktok just nu. För några dagar sedan pratade Influens.se med Tiktoks svenska vd om det nya annonsformatet Spark Ads, som ska hjälpa varumärken och kreatörer att skapa nya samarbeten och sprida dem på ett organiskt sätt.
Nu lanserar företaget både nya funktioner för innehållsskapare och sitt första regionala säkerhetscenter.
Tiktok har sett att intresset för livestreaming har fördubblats under det senaste året. Därför har plattformen investerat i nya livefunktioner, som ska hjälpa användarna att "upptäcka, skapa och konsumera live-videor".
Totalt sett har den sociala medieplattformen släppt åtta stycken nya funktioner:
"Live Events" - låter kreatörer schemalägga, hantera och promota livevideor. Vilket i sin tur ger tittarna möjlighet att till exempel sätta notifikationer och påminnelser när livesändningen startar.
"Picture-in-Picture" - en funktion som låter Tiktok-användare att minska livesändnings-skärmen och titta på streamen samtidigt som man gör något annat på sin telefon.
"Go Live Together" - möjliggör livesända ihop med en annan Tiktokare.
"Live Q&A" - ett verktyg som visar upp meddelanden eller frågor, som profilen som livesänder har fått, i streamen. Verktyget underlättar även sorteringen av alla inkommande frågor.
"Top Lives" - en kategori på sidan kallad ”Discovery” där de mest populära livesändningarna visas.
"Help for Hosts" - den profil som planerar att sända live kan tilldela en annan Tiktok-användare uppdraget som "Help for Hosts". Den personen kan hjälpa till dem att hantera och styra sändningen, genom att till exempel tysta ner eller blockera användare som uppför sig fel.
"Keyword Filters" - ett filter, som profiler kan aktivera i sina livesändningar, som sorterar bort mobbning och hatfulla kommentarer.
"Consider Before You Comment" - ett filter mot negativa eller kränkande kommentarer, som uppmanar personen som vill skicka en kommentar att tänka efter en gång till innan den lägger upp sin kommentar.
"Ligger steget före nästa generations säkerhetshot"
Hat och brottslighet verkar vara ett hett ämne. När man utvecklat funktioner som ska skydda användarna öppnade man samtidigt ett säkerhetskontor som ska skydda organisationen och användarna mot cyberhot, och motverka digital brottslighet.
Mer exakt har bolaget inrättat sitt första regionala "Fusion Centre" i Dublin i Irland. Det man främst kommer att jobba med är att upptäcka risker och reagera på oroande saker direkt i realtid. I samband med det nya centret tillsätter bolaget cirka 50 nya specialistroller inom säkerhet, integritet och regler.
Vår communitys säkerhet är av högsta prioritet och vår globala säkerhetsorganisation arbetar utifrån en ”follow the sun”-strategi så att personer i teamen runt om i världen alltid är fokuserade på att skydda människors information och för att se till att vår underhållningsplattform kan förutse och ligga steget före nästa generations säkerhetshot, säger Roland Cloutier, Global säkerhetschef på TikTok, i ett pressmeddelande.