Plattformens innehåll bedöms som säkerhetsrisk.
Tre företag i Bytedance Ltd-grupen ska tillsammans betala 10 miljoner euro i böter, motsvarande 112 miljoner svenska kronor. Beslutet kommer från den italienska konkurrensmyndigheten AGCM och berör det irländska Tiktok Technology Limited, det brittiska Tiktok Information Technologies UK Limited och det italienska Tiktok Italy Srl.
Anledningen är att man anser att Tiktok misslyckats med att övervaka och kontrollera det innehåll som publiceras på plattformen, framför allt innehåll som kan vara en säkerhetsrisk för minderåriga eller utsatta personer.
AGCM pekar också på att algoritmerna, genom sin profilering, systematiskt föreslår innehållet på nytt för sina användare. Man menar att innehåll, även om det är potentiellt farligt, sprids i flödena “För dig” och “Följer”. Enligt myndigheten är detta särskilt allvarligt, då de algoritmstyrda flödena är byggda för att öka användarnas interaktioner och se till att de stannar längre på plattformen. Något som i förlängningen ökar företagets annonsintäkter.
Bar ett ansvar i “french scar”-trenden
Myndigheten menar också att Tiktok bär ett ansvar för spridning av innehåll kopplat till trenden “franska ärr”, en utmaning som går ut på att skapa ärr på sin egen kind. Trenden fick stort fäste hos italienska ungdomar under förra året och Tiktok tvingades då plocka ner alla relaterade klipp inom fem dagar.
Vi hade redan vidtagit åtgärder, bland annat att förhindra att innehållet rekommenderades, sade en talesperson för Tiktok till Reuters i mitten av februari.
Men AGCM anser inte att Tiktok vidtagit tillräckligt med åtgärder för att förhindra spridningen av den typen av skadligt innehåll, eller kunnat leva upp till sina egna riktlinjer som ska försäkra att plattformen är en “säker” plats för användarna. Man menar att riktlinjerna inte tar hänsyn till just ungdomars sårbarhet och kognitiva utveckling, vilket gör att de har svårare att skilja på vad som är verkligt och inte, och gör dem känsligare för gruppbeteenden.
Vi håller inte med om detta beslut. Det så kallade "french scar"-innehållet hade i genomsnitt bara 100 dagliga sökningar i Italien, före AGCM:s tillkännagivande förra året. och vi begränsade för länge sedan innehållet för personer under 18 år och gjorde det också otillgängligt i för För dig-flödet, säger en talesperson för Tiktok till Techcrunch.