"Prenumerationsintäkterna blir allt viktigare".
De sociala medierna satsar allt mer på att få sina användare att betala direkt prenumerationer. Meta presenterade exempelvis sin prenumerationslösning bara för någon vecka sedan. Sedan finns det också andra sätt att få användare att betala, som att få användare att "ge dricks" till sina favoritkreatörer för att visa uppskattning.
Men hur går det för de olika sociala mediernas försök att få användarna att just betala? Det har analysföretaget Apptopia tittat närmare på.
Snapchat slår Instagram
När det kommer till prenumerationer så har det senaste månaderna mest pratats om Twitter Blue, det betalabonnemang som bland annat ger en verifieringsbock. Enligt Apptopia så drog Twitter under februari in nästan 900 000 dollar på Blue.
Köpen i Instagram-appen uppgick under samma månad till runt 1 miljon dollar, medan Meta som helhet skrapade ihop ca 60 miljoner dollar på alla sina appar. Till skillnad från Twitter så handlar det här inte om prenumerationer, eftersom den tjänsten alltså lanserades för inte särskilt många dagar sen.
Snapchat må vara en betydligt mindre tjänst än både Instagram och Facebook, men när det kommer till appintäkter så slår Snapchat Instagram och är inte långt efter Facebook Enligt Apptopia så lägger användarna runt 125 000 dollar om dagen i appen - eller runt 3,75 miljoner dollar i månaden. Det skulle innebära någonstans runt 45 miljoner dollar under förra året.
Tiktok dominerar appköpen totalt
Men ingen av de övriga är i närheten av Tiktok. Under sista kvartalet förra året så genererade Tiktok 350 miljoner dollar enligt Apptopia. Eller totalt 1,5 miljarder dollar under hela 2022.
Det ser ut att fortsätta under inledningen av 2023. Under 2023 har Tiktok så här långt tjänat 205 miljoner dollar mer på appköp än vad Instagram, Facebook, Snapchat och Twitter har skrapat ihop - tillsammans.
Men nu har Meta alltså tryckt på prenumerationsknappen. Det blir med andra ord intressant att följa hur bra världens största sociala medier-företag kommer att lyckas med sin prenumerationsaffär.
Vill du dyka ännu längre ned i rapporten? På Ehandel.se hittar du en mer detaljerad genomgång.