Ger tillgång till mer förstahandsdata.
Tiktok lägger till ett nytt verktyg i sin Ads manager: Attribution analytics. En funktion som ska göra det enklare att hålla koll på vilka delar i kampanjer som leder till konverteringar.
Enligt Tiktok själva så ska det nya insiktsverktyget gör det möjligt att ”förstå vad användare gör efter att de har klickat på en annons i Tiktok”. Eller som företaget sammanfattar det: ge en bättre bild av ”icke-linjära vägar till köp”.
Med andra ord tar Tiktok sig an en av de stora utmaningarna när det kommer till digital annonsering: vilka kanaler som faktiskt driver konverteringar. I och med att kunder kommer i kontakt med en kampanj eller en annons i flera olika skeden i en köpresa så är det som bekant inte alls säkert att det är det sista klicket före en konvertering som har bidragit mest.
Bättre insikter om attribuering
Den nya lösningen har mycket fokus på konverteringar kopplade till e-handelsköp. Vid lanseringen finns funktionen Performance comparison som ska visa ”antalet konverteringar som sker efter att ha sett eller klickat på en annons och hur lång tid det tar för dessa konverteringar att ske”.
Det innebär bland annat att kunna följa vad som händer när användare klickar på annonser med uppmaningar "se innehåll", "lägg till i varukorg", "gå till kassa" och "köp”. Det är förstås ingen tillfällighet att det här rullas ut ungefär samtidigt som Tiktoks e-handelsplattform lanseras i USA.
Tiktok trycker dessutom mycket på att den nya lösningen erbjuder förstahandsdata och det är förstås ingen slump. I och med att tredjepartskakan håller på att somna in så blir det allt viktigare att kunna använda förstahandsdata, inte minst i de stora techplattformarna.