ANNONS

Tidigare snabbväxaren gör halt - minusresultatet något i hästväg

Per Eriksson, vd för PS of Sweden

"Året har präglats av stora förändringar".

ANNONS

Ridsportsvarumärket PS of Sweden grundades 2011 av Karin Bjärle och har sedan dess vuxit till en av Sveriges största e-handlare för prylar till hästar och ryttare. Under förra året valde hon att sälja sin skapelse till den tidigare delägaren Eequity, som därmed blev ny majoritetsägare.

LÄS ÄVEN: Hon säljer succébolaget – och startar konkurrent direkt

E-handlaren har haft en stark tillväxt under de senaste åren och ökade från 39 miljoner 2018 till 107,5 miljoner kronor 2022.

Nu har hästbolaget släppt siffrorna för det brutna räkenskapsåret 2022/2023 och tillväxten har inte bara stannat av, den minskar.

Första förluståren

Nettoomsättningen under verksamhetsåret stannade på 94,8 miljoner kronor, en minskning med nästan 12 procent jämfört med föregående år. Och på sista raden lyser det illrött.

Resultatet, efter finansiella poster, skrivs till -44,1 miljoner kronor. Att jämföra med en förlust på -7,4 miljoner för räkenskapsåret 2021/2022. Vilket också var det första minusresultatet sedan bolaget startades.

Räkenskapsåret har präglats av stora förändringar och investeringar för att säkerställa framtida långsiktig tillväxt och lönsamhet. Bolaget har under året tagit ett omfattande grepp kring processer och rutiner samt nyanställt till ett flertal nyckelroller, däribland designchef, e-handelschef samt inköps-/logistikansvarig, står det att läsa i rapporten.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se