Att sälja snus på nätet har visat sig vara något av en guldgruva och e-handelsbolaget Haypp Group, som bland annat äger Snusbolaget.se, omsatte närmare 2,6 miljarder kronor under 2022. Nu får man konkurrens i form av tidigare Snusbolaget-anställda som i dagarna smyglanserat en utmanare i Snuset.se.
Bakom satsningen står Carl Pilo Karth, Cecilia Haglund och Stefan Bensmo. De två förstnämnda var bland de första anställda på Snusbolaget, medan e-handelsprofilen Stefan Bensmo tillträdde som bolagets kategorichef 2019.
Efter några år på varsitt håll är det nu dags för trion att slå sina påsar ihop igen.
Att det blev just vi tre, just nu, är en nog en kombination av slump, tajming och att vi tre har jobbat ihop tidigare. Vi kommer bra överens. Gräv där du står är väl ett lämpligt svar på frågan, säger Carl, som i samband med börsintroduktionen 2021 lämnade Haypp för driva eget inom rådgivning och SEO.
Erfarenhet från branschen
Carl hann under sina sju år på Snusbolaget testa flera olika roller. Bland annat som affärsutvecklingschef, ansvarig för SEO och strategiska projekt, samt som marknadschef. Den senare rollen kommer han nu att axla i den nya e-handeln.
Cecilia Haglund har jobbat med snus på nätet sedan 2014 och kliver in i rollen som logistikchef på Snuset.se. Hon har tidigare arbetat med aftersales och logistik på Haypp Group där hon bland annat satte upp flera nya lagerlösningar i takt med att bolaget växte.
Det är nog få som har samma gedigna bakgrund som vi i den här branschen. Eftersom man inte kan köpa sig in i denna marknad är vår erfarenhet och våra kompetenser avgörande, säger Carl Pilo Karth.
Siktar på 20 miljoner
Carl pekar också på att marknaden för snus utvecklats och mognat enormt under de senaste tio åren. Kunden finns redan online samtidigt som nya producenter poppar upp över hela Sverige.
Däremot anser han att konkurrensen inom försäljningsledet är för dålig. Och det är här det finns förbättringspotential enligt Carl.
Vi är ett litet team. Vi vill vara nära kunden och nära producenten, ett mejl eller telefonsamtal bort. Vi sysslar inte med långdistansförhållanden.
Och målsättningen är glasklar. Trots att e-handel knappt lanserats siktar bolaget på att omsätta 20 miljoner redan i år.
Det här är ingen bransch där en stor kostsam marknadsföringskampanj avgör vem som når ut eller inte. Eftersom man inte får annonsera är det vår kompetens och skicklighet som blir avgörande. Vi har mycket bra insyn i och kunskap om marknaden. Vi kan branschen, säger Carl Pilo Karth.