ANNONS

Tictail utses till Årets entreprenörer 2012

Tictail utses till Årets entreprenörer 2012

Tictail hade en idé om att göra e-handel lika enkelt som att blogga. De släppte sin plattform i våras, nu har tidningen Internetworld utsett dem till Årets entreprenörer 2012.

ANNONS

– Det känns skitkul! Det känns så bra att folk har fattat vad vi gör, vi är så stolta. Jag minns när vi för bara sex månader sedan satt på filtar i våra nya lokaler helt utan möbler. Vi hade precis anställt vår första person och nu är vi plötsligt dubbelt så många och har tusentals användare. Det har gått så fort! säger Carl Waldekranz, vd och en av grundarna.

Idéen till Tictail föddes när de som konsulter byggde e-handelssajter åt andra. Många system de valde mellan var onödigt krångliga, det ville de ändra på. Att skapa sin egen webshop och börja sälja skulle vara lika enkelt som att blogga. Något de lyckats väl med och som vi skrivit om tidigare.

Carl Waldekranz, Kaj Drobin, Siavash Ghorbani och Birk Nilsson som grundade Tictail har tidigare gjort design- och utvecklingsuppdrag åt bland andra Spotify, Blocket, Stardoll och Wrapp men valde att satsa fullt ut på Tictail i maj 2011.

– När vi sa upp oss hade vi lagt undan halva vår lön i sex månader och hade en färdig prototyp. Det blev vårt startkapital. Sedan gjorde vi en deal med Wrapp. Vi gjorde deras identitets- och designarbete i utbyte mot gratis kontor. Vi hamnade i ett spännande forum med duktiga människor runt om oss. Det gav oss input kring hur man kunde tänka och hur högt man kunde sikta, säger Carl Waldekranz.

Siktar internationellt

Redan tidigt var de öppna med att de siktade på en internationell expansion. Och de hymlar inte med att målet är att bli en av världens största e-handelsplattformar.

I slutet av 2011 fick företaget in externt kapital från Klaus Hommels som även investerat i Skype och Facebook och som sitter i styrelsen för Klarna och Spotify.  Även Balderton investerade i bolaget och bidrog med viktiga erfarenheter.

Syftet med Internetworlds entreprenörslista är att visa upp bolag som de tror kommer att slå igenom under 2012. Bolag som för tillfället befinner på gränsen för ett större genombrott affärsmässigt.

Fler med e-handelsanknytning lyckades ta sig in på listan. Bland annat kom det virtuella provrummet Virtusize på en fin fjärdeplats och Tweaky som hjälper e-handlare att göra sina butiker så smidiga som möjligt hamnade på plats 13. Listan kan ni se i sin helhet här.

Källa: Internetworld (1, 2)

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se