ANNONS

Tictail ska växa ytterligare med nya miljoner i kassan

Tictail ska växa ytterligare med nya miljoner i kassan

Tictail går som tåget och sedan starten i våras har man över 5000 butiker som använder sig av plattformen. Nu har man fått in 1.2 miljoner euro i extra kapital, pengar som bland annat ska användas för att växa i Storbritannien.

ANNONS

Svenska e-handelsplattformen Tictail som nyligen utsågs till Årets entreprenörer 2012 har fått ett välkommet tillskott i kassan efter att ha lyckats få in en investering på 1.2 miljoner euro, eller lite drygt 10.3 miljoner svenska kronor.

Bakom investeringen står bland annat Balderton Capital och Klaus Hommel. Även medlemmar av Tictails styrelse har gjort egna investeringar, inklusive Spotifys Gustav Söderström och Tumblrs Fredrik Nylander.

Sedan lanseringen i maj tidigare i år har Tictail omkring 5000 butiker som använder sig av deras plattform. Främst i Sverige, Tyskland, Danmark, Frankrike och Storbritannien. Och det är en stor mångfald av butiker som använder sig av plattformen.

– På ena sidan har vi butiker som Fashion Squad, en av de största modebloggarna i Sverige med över 200 000 fans på Facebook. Och så har vi det segment som vi lever och dör för som vi kallar för indyvarumärken, och butiker med nischprodukter. Det är inom detta område som vi växer mest, säger Carl Waldekranz, VD för Tictail.

I augusti använde sig även klädmärket Cheap Monday av Tictails plattform när de smygsläppte en kollektion i en pop-up-butik.

Nya funktioner i butikerna

Nyligen presenterade Tictail även ett par nya funktioner. Bland annat ett ”To-do-Feed” som kan liknas vid en personlig marknadsförings- och försäljningsassistent som genererar dagliga uppgifter för att förbättra kundrelationer. Till exempel via social medier, påminnelser om produkter som ska skickas och tips för sökmotoroptimering.

Den senaste funktionen är en abonnemangsfunktion som låter konsumenter prenumerera på sina favoritbutiker för att få uppdateringar om nya produkter, rabatter och andra nyheter.

För tillfället är Tictails primära marknader Norden, Tyskland och Storbritannien. Med den nya finansieringen hoppas man kunna fokusera mer på den sistnämnda samtidigt som man vill öka tillväxten i övriga Europa.

Källor: Arctic Startup, TNW

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se