Tictail meddelar nu att man kommer spendera miljoner på att driva trafik till e-handlare som använder deras e-handelsplattform. Detta kommer ske via "Tictail's marketplace" och för arbetet kommer man ta 10 procent av den försäljning man skapar för e-handlarna.
Birk Nilson som är en av grundarna till Tictail berättar att de hittills blivit överrösta med en kraftig majoritet av positiva svar från deras kunder kring marknadsplatsen. Han besvarar även den kritik kring SEO och duplicate content som e-handlare har tagit upp som potentiella risker.
Är e-handlare automatiskt med i Tictail's marketplace eller är det ett val man måste göra?
Man är automatiskt med i marketplace, men vi vill verkligen poängtera hur det är så mycket mer än en checkbox som sätts on/off i det här fallet. Som butiksägare behöver du inte ta ett beslut förrän vi gett dig en ny kund genom vår marknadsföring. Du kan då avstå att fortsätta vara en del av detta initiativ. Kunden förblir din mot noll i provision. Samtidigt så förändras ingenting med din egna butik. Så du har fått se hur marknadsplatsen fungerar och presterar innan detta frivilliga val behöver tas.
Varför gör ni denna ändring?
Vi startade Tictail för att vem som helst skulle kunna realisera sin dröm, bli en entreprenör och driva ett framgångsrikt varumärke – oavsett teknisk bakgrund. Enkelhet och tillgänglighet var det första problemet som vi löste, men vi visste att det inte var den stora utmaningen. Det är att bygga en produkt som inte bara tar dig till lansering utan också till framgång och varumärkesutveckling.
Tictail är inte bara en e-handelsplattform, utan en partner som delar ditt intresse av tillväxt. Tictail shoppers är resultatet av det löftet. Ett nytt initiativ som är frivilligt att gå med i, där vi investerar miljoner i att driva trafik och försäljning till dig, utan några fasta kostnader.
Vad säger ni om e-handlares kritik?
Det här är inte någonting vi gör helt plötsligt eller för att vi är i akut behov av kapital. Utan det är ett initiativ vi arbetat på i snart ett år i förberedelse att investera tiotals miljoner i marknadsföring till vårt community. Samt ett resultat av tusentals dialoger med varumärken som ständigt vill nå ut till fler kunder och undrar hur vi kan bidra till det.
Men även om en stor majoritet av våra kunder har varit intresserade av detta gäller det inte alla. Därför har vi varit väldigt måna om att detta initiativ ska vara helt frivilligt. Vi kommer investera i marknadsföring och driva en kund till dig som butik innan du behöver bestämma dig om du vill fortsätta få den här typen av trafik från oss. Om du inte är intresserad är det helt okej, du kan då tacka nej till erbjudandet utan att betala ett öre – första kunden får du behålla.
Vad gäller duplicate content är det en utmaning för alla marknadsplatser. Genom att använda en custom domain på Tictail meddelar vi Google att innehållet kommer från din sida (domän). Givet hur stor vår marknadsplats är så är givetvis SEO en viktig kanal för oss men vår ambition är alltid att agera med transparens och på ett sätt som är rättvist mot våra kunder.
Vad ska ni använda pengarna ni drar in till?
Vi kommer att återinvestera dem i marknadsföring för att bygga en världsledande marknadsplats som driver miljontals kunder till vårt community av entreprenörer som är intresserade av Tictail shoppers.
Hur stor är marknadsplatsen idag?
Det är vår snabbast växande produkt – någonsin. Under april 2016 var försäljningen högre än under hela första kvartalet i år. Under samma månad såldes det för 260 procent mer än i januari 2016.