ANNONS

Tictail gräver guld i USA med 8 miljoner dollar

Tictail gräver guld i USA med 8 miljoner dollar

I gĂ¥r eftermiddag rullades det ut i media att den svenska e-handelsplattformen Tictail tagit in 8 miljoner dollar, strax över 50 miljoner svenska kronor, ifrĂ¥n den kända nätinvesteraren Thrive Capital. Pengar som skall användas i bland annat USA där man nu sätter upp ett kontor.

ANNONS

Den senaste tiden har Tictail satsat pĂ¥ marknadsföring och PR i Storbritannien, en mycket stark e-handelsmarknad där de nu försöker vinna mark. Totalt skall Tictail idag ha samlat pĂ¥ sig 35 000 nätbutiker i 110 länder. Femton procent av dessa finns i USA och det är förmodligen inte en siffra som Tictail är nöjda med, med tanke pĂ¥ USA:s ledande position pĂ¥ e-handelsmarknaden.

Nu skall den svenska e-handelsplattformen bryta sig in ordentligt i USA med nya pengar i kassan och ett kontor i New York. Tictails VD, Carl Waldekranz, kommer själv Ă¥ka över Atlanten för att styra upp den amerikanska satsningen.

Vi slängde iväg nĂ¥gra frĂ¥gor till Carl Waldekranz som snart kommer leda ett team pĂ¥ 10-15 personer vid New York-kontoret, om allt gĂ¥r enligt planerna. Vi börjar dock med en frĂ¥ga om deras satsning pĂ¥ appar, vilket är en nyckelfunktion i deras plattform.


Hur gĂ¥r det för er App Store?

Carl WaldekranzVi är väldigt glada över hur appstoren har utvecklats. Det är fortfarande tidigt för oss men vi fĂ¥r nu nästan en ny app inskickad för review varje dag. Det finns fortfarande mĂ¥nga begränsningar, vĂ¥rt API och utvecklarverktyg behöver utvecklas vidare mycket under 2014 men jag är otroligt glad att vi tog ett sĂ¥ pass viktigt strategiskt beslut dĂ¥ vi gjorde det - redan idag sĂ¥ har den nya funktionaliteten appar skapat för oss bistĂ¥tt otroligt mycket till Tictails utveckling.

Kan du delge lite kring planen att lyfta Tictail-butikerna ur Internet-bruset. Bättre discovery? Sociala funktioner?

Vi har alltid sett oss som ett community snarare än ett verktyg. Under 2014 vill vi förstärka community aspekterna av Tictail och skapa sätt för konsumenterna att upptäcka det fantastiska nätverk av butiker som byggts upp. Det kommer att handla om verktyg som hjälper dig att hitta och inspireras av butiker, samt att kunna skapa en närmre relation med entreprenören bakom produkterna.

Vad är mĂ¥let i USA under 2014?

Vi kommer börja med att fokusera pĂ¥ New York specifikt. All produktutveckling och bolagets bas kommer att förbli i Stockholm. USA kontoret skapas för att accelerera vĂ¥r tillväxt i USA och kommer vara fokuserat pĂ¥ community och marknadsföring.

Vilka andra marknader har ni speciellt fokus pĂ¥?

England förblir en väldigt viktig marknad för oss. Sen sĂ¥klart Sverige som är vĂ¥rt hem.

Hur känns det att flytta till New York?

Jag bistĂ¥r vĂ¥rt team i New York med att skapa en närvaro här och rekrytera ett team. Jag kommer fortsättningsvis vara baserad där Tictail behöver mig mest, d.v.s. inte nödvändigtvis New York. Att däremot skapa ett kontor och rekrytera in ett team här i New York känns som ett jättespännande steg för Tictail och nĂ¥got jag är väldigt stolt över.


Detta Ă¥r kan alltsĂ¥ bli ganska intressant för Tictail och de kallar det själva för "konsumentens Ă¥r". Företaget tittar pĂ¥ nya sociala funktioner och betallösningar för plattformen. Den inkomskälla som de har idag, apparna, kan även utökas med andra betalfunktioner framöver. Det talas bland annat om marknadsföringsfunktioner. Grundstenen i plattformen, att den är gratis och enkel att börja använda, skall dock inte röras.

Det skall bli spännande att se om svensk e-handelsexpertis kan vinna amerikanernas hjärta under 2014.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se