Det är nyhetssajten Breakit som rapporterar att e-handelsplattformen Tictail nu fyllt på krigskassan med 22 miljoner dollar, runt 190 miljoner kronor.
I början av förra året tog Tictail in 8 miljoner dollar i en finanseringsrunda som bland annat skulle användas till satsningarna i USA. Man hade tänkt dubbla siffran denna gång men valde att utöka:
- Vi hade tänkt ta in 16 miljoner dollar, men eftersom det är ett högt tryck på marknaden, och eftersom vi ville ha de här investerarna, så ökade vi på rundan. Det är helt klart en signifikant b-runda, men om i förhållande till marknadens storlek så är det bara början av vad Tictail kan bli, säger företagets VD, Carl Waldekranz, till Breakit.
Samtliga tidigare investerare, med Creandum i spetsen, ska vara med i den nya finansieringsrundan. Ny investerare är tyska Acton Capital som också äger andelar i Tictails konkurrent Etsy.
Tictail har på senare tid tagit sitt pick och pack och dragit till USA där man nu jobbar för att växa sin e-handelsplattform. Man satsar även stort på mobilen som sägs stå för mer än hälften av handeln på plattformen.
Någon kassako är man dock inte ännu utan tillväxt är målet och man säger sig ha 85 000 nätbutiker som använder e-handelsplattformen. Företaget tittar nu närmare på olika former av prenumerationer, leveranstjänster och annonser för att generera intäkter.