ANNONS

Therése Lindgren om att jobba pro bono: "Det ena utesluter inte det andra"

Therése Lindgren
ANNONS

Profilen och Hundstallet i nytt samarbete.

Sedan ett Ă¥r tillbaka har Hundstallet fĂ¥tt ytterligare ett syfte, vilket inkluderar att driva opinion och att lyfta frĂ¥gor i samhället som rör alla hundar i samhället. NĂ¥got som fĂ¥tt Hundstallet att se sig om efter kreativa sätt att nĂ¥ ut.

Genom den här kampanjen fĂ¥r vi möjligheten att sprida kunskapen via influencers egna erfarenheter, utmaningar och fina stunder med hundar. Men ocksĂ¥ hur vi jobbar med att förbättra hundvälfärden och hur det faktiskt ser ut i samhället när det kommer till just hundar, säger Erika Garmelius, Kommunikationsansvarig för Hundstallet.

Hon säger att hon är glad att det är sĂ¥ mĂ¥nga som velat vara med och som verkligen brinner för att ge hundar en andra chans, sĂ¥ som Hundstallet gör.

Therése Lindgren om självklarheten att säga ja

En av profilerna som Hundstallet samarbetar med är TherĂ©se Lindgren, en veteran inom influencerbranschen som har 1 miljon följare pĂ¥ Instagram och ofta pratar om djurrättsfrĂ¥gor. Hon har tidigare samarbetat med Hundstallet och för henne var det självklart att tacka ja.

Det finns ju en jättestor välvilja ute bland hundägare, man vill göra rätt och man vill det bästa för sin hund. Jag uppfattar det som att de allra flesta, till skillnad mot vad man kanske kan tro om man besöker olika Facebookgrupper, är jätteöppna för att ta emot tips och rĂ¥d, säger TherĂ©se Lindgren till Influens.

Influencern fĂ¥r ofta själv mĂ¥nga frĂ¥gor av sina följare som rör just hundar, men även djur i allmänhet.  

SĂ¥ folk vill ju verkligen ta emot tips och dĂ¥ känns det sĂ¥ himla skönt för mig att kunna fĂ¥ göra det med Hundstallet i ryggen. För det är svĂ¥rt att som privat hundägare veta vilken källa man ska lita pĂ¥. Jag hänger mycket i olika grupper pĂ¥ Facebook och ibland fĂ¥r man ju rĂ¥d som verkligen kan vara direkt skadliga för hundar, eller för vilka djur som helst.

Influencern, som ocksĂ¥ grundat stiftelsen Svenska djurfonden, vet att intresset för djur och djurrättsfrĂ¥gor är stort bland hennes följare. När Influens frĂ¥gar om hur Hundstallet har tänkt kring valet av influencers, var TherĂ©se Lindgren självklar. Men de har ocksĂ¥ samarbetet med andra profiler.

Vi delar samma intresse och vill sprida kunskap, men ocksĂ¥ pĂ¥ nĂ¥got sätt uppmärksamma alla hundar i samhället. Sen har vi har gjort tidigare kampanjer dĂ¥ och där har vi tänkt väldigt brett just för att nĂ¥ ut till sĂ¥ mĂ¥nga som möjligt. SĂ¥ det har varit allt frĂ¥n etablerade profiler som Therese till mindre konton, alltsĂ¥ hundkonton, som gör det här pĂ¥ fritiden, säger Erika Garmelius och fortsätter: 

Samtidigt är det ju sĂ¥klart jätteviktigt att de vi samarbetar med delar vĂ¥r syn pĂ¥ hur vi ser pĂ¥ hundar, vilka metoder vi tror pĂ¥ och vĂ¥rt arbete i stort.

Kampanjen görs pro bono

Hundstallet är en ideell organisation som kan hjälpa och omplacera hundar, tack vare gĂ¥vor frĂ¥n privatpersoner och företag. SĂ¥ hur finansierar man dĂ¥ en influencer marketing-kampanj med en influencer som TherĂ©se Lindgren? En profil med över en miljon följare och ett starkt varumärke som i flera Ă¥r kunnat leva pĂ¥ sina sociala medier. Svaret är: pro bono.

Alla vĂ¥ra influencerkampanjer görs helt pro bono, alltsĂ¥ obetalt och det är verkligen helt fantastiskt att man som influencer vill göra det, säger Erika Garmelius.

Influencer marketing förknippas ofta med konsumtion och intäkter, men TherĂ©se Lindgren har sedan tidigare valt att begränsa vilka hon arbetar med. Bland annat har hon valt att tacka nej till alla samarbeten som rör fast fashion och hon har ocksĂ¥ valt att satsa allt mer pĂ¥ sina hjärtefrĂ¥gor och hĂ¥llbara samarbeten. När hon grundade stiftelsen Svenska djurfonden gick hon själv in och donerade 5 miljoner kronor. 

Influens frĂ¥gar henne om det är möjligt att göra karriär som influencer pĂ¥ de premisserna. GĂ¥r det att tjäna pengar och samtidigt vara hĂ¥llbar och göra pro bono-kampanjer för det man brinner för?

Jag vet inte. Det ena utesluter inte det andra. Jag tänker att man kan göra samarbeten och annonssamarbeten där man tjänar pengar men samtidigt göra det med ett hĂ¥llbarhetstänk, och att ägna sig Ă¥t sĂ¥dana här pro bono-kampanjer. Jag tror det, säger hon och fortsätter:

För mig har det i alla fall varit sĂ¥ att när jag har stängt vissa dörrar sĂ¥ öppnas istället nĂ¥gra andra. När man inte vill jobba med fast fashion-företag sĂ¥ finns det mĂ¥nga företag som blir mycket mer intresserade av att jobba med mig för att vi delar samma bild och värdegrunder. SĂ¥ jag tror verkligen att det gĂ¥r.

Viktigt att använda plattformen till nĂ¥gonting bra

För Hundstallet finns det lĂ¥ngt mĂ¥nga fler värden än bara intäkter och konsumtion. För dem är syftet med kampanjen att sprida kunskap och nĂ¥ ut i flera kanaler än sina egna, nĂ¥got TherĂ©se Lindgren är glad att kunna bidra med.

För min del är det superviktigt att hela tiden använda min plattform till att göra nĂ¥gonting bra som jag är stolt över och ta tillvara pĂ¥ det här fönstret som jag har till sĂ¥ mĂ¥nga människor. Och djurvälfärd generellt är ju min stora hjärtefrĂ¥ga och passion i livet. SĂ¥ jag är bara jätteglad att jag fĂ¥r jobba med sĂ¥dana här frĂ¥gor, det är jättekul.

Sofie Magnusson
sofie@influens.se