Det här årets Black Friday bjöd på trevliga upplevelser för ett stort antal e-handlare, och vår analysavdelning kunde tidigare i dag meddela att konsumenternas köplust numera verkar sitta i hela helgen.
Adlibrisgruppen, som består av Adlibris, Bamba, Discshop, Kökets favoriter och Odla, sällar sig i dag till skaran av e-handelsaktörer som delar med sig av positiva resultat. Koncernen har under helgen som helhet haft över en miljon besökare och omsättningen ska under samma period ha stigit med 57 procent jämfört med förra året.
Fredagskvällen gick från botten till toppen
Av de en miljon besöken ska nära hälften, 46 procent, ha kommit till butikerna via mobiltelefonen. De flesta beställningarna gjordes under fredagskvällen då det kom in 77 beställningar i minuten när trycket var som starkast.
Fredagskvällar är normalt handelns sämsta tid men vi visar att starka kampanjer och bekvämligheten att handla när man vill är väldigt attraktivt för dagens kunder. Vi är bara i början av omställningen att ge konsumenter en helt annan upplevelse när det gäller pris, bekvämlighet och sortiment jämfört med fysisk handel, kommenterar Johan Kleberg, Adlibrisgruppens VD, i ett pressmeddelande.
Adlibris sålde i snitt en bok i sekunden under hela Black Friday-helgen då den mest populära boken att beställa hem var Therése Lindgrens “Ibland mår jag inte så bra”. 78 procent av köpen på Adlibris gjordes av kvinnor.