Våren 2018 lanserade Therése Lindgren sitt veganska skönhetsvarumärke Indy Beauty. Sedan dess har företaget vuxit starkt på marknaden. Indy Beautys produkter har flyttat in hos flertalet återförsäljare, både online och i fysiska butiker, samtidigt som man driver egen e-handelsverksamhet.
Under 2020 omsatte företaget 40,8 miljoner kronor, en tillväxt motsvarande 46 procent jämfört med året innan. Indy Beautys resultat ökade samtidigt med 68 procent, och landade på 5,4 miljoner kronor.
Tidigare denna månad släppte företaget en ny serie produkter. Inför släppet tog man in fotografer och modeller och bokade kampanjplåtning med allt som tillhör en lansering. Med ett undantag - ingen bildretuschering. Therése satte ner foten och bestämde att den här kampanjen ska "bidra till en hälsosammare syn inom skönhetsindustrin". Modellernas och Therése hud är därför helt oretuscherad på samtliga hudvårdsbilder.
Idén har faktiskt grott i mig under en längre tid. Jag tycker det är viktigt att visa att vi alla har skavanker och skönhetsfläckar, och att ingen är perfekt eller felfri. Det är också viktigt att visa hur huden ser ut på riktigt, vilket vi gör tillsammans i den här kampanjen, säger Therése Lindgren till Influens.se.
Varför har ni inte gjort så här från början?
På senaste tiden har frågan lyfts på flera håll i olika debatter. Så vi har därför beslutat att visa huden i dess riktiga form, med porer, torra partier eller blank hy. Det tycker vi som bolag är en viktig ställningspunkt. Eftersom det är hudvård vi säljer så vill vi visa äkta hud.
Och reaktionerna har hittills endast varit positiva. Therése säger att bolaget är "överväldigat av all kärlek från alla håll och kanter".
Jag älskar verkligen vår nya kampanj, den andas verkligen Indy Beauty och jag blir varm i hjärtat när jag tänker på vad vi åstadkommit. Dessutom är budskapet i den otroligt viktigt och inkluderande.
Vad tyckte modellerna om den här idén?
Modellerna gick verkligen igång på idén och vi hade en så härlig dag tillsammans, de hade verkligen inga invändningar på konceptet och ansåg att fler borde ta efter oss, säger Therése.
Influens.se fick även möjlighet att ställa frågan till två av modellerna som deltog i kampanjen.
Hur känner ni för det här?
Jag tycker att fler borde ta vid i samma anda. Det var en kampanj för hudvård. Så att det var oretuscherat är i min åsikt det företag bör göra. Det är ärligt och naket, säger Ada.
Jag älskar hela idén och konceptet med att inte retuschera oss modeller. Personligen är jag trött på att leva upp till omöjliga ideal. Det finns inget som heter “perfekt hy” utan alla har vi ojämnheter och finnar här och var. Vi är vackra precis som vi är, säger Parasto.
Markerar den här kampanjen ett skifte? Kommer Indy Beauty att sluta retuschera bilder helt nu?
Vi tror att detta är något som fler bolag kommer att haka på, speciellt inom skönhetsbranschen. Exakt hur framtiden kommer att se ut är svårt att svara på, men Indy Beauty är ett varumärke som står för inkludering och vi vill verkligen ge en realistisk bild av verkligheten, säger Therése.
Vilken förändring vill du se i branschen?
Jag hoppas såklart att detta kan inspirera fler företag att våga vägra retuscherad hud, men också inkludera alla i skönhetsbranschen, oavsett kön, sexualitet och hudfärg, avslutar Therése Lindgren.