Lanserar kravlista för framtida samarbeten och sätter ner foten gällande produkter som ersättning.
Influencern Therése Lindgren har bestämt sig för att sluta göra samarbeten med fast fashion-bolag. Det meddelar hon i ett inlägg på Instagram. Anledningen är att hon har fått nog av den negativa klimatpåverkan och dåliga fabriksvillkor som en del modebolag gör sig skyldiga till.
Som influencer är samarbeten en del av ens vardag och det betyder att vi som bransch har en enorm möjlighet att påverka. Ju mer jag läst på om klädindustrins påverkan på miljön och fabriksarbetarnas villkor, desto mer har jag känt att jag inte vill fortsätta göra den här typen av samarbeten. Jag hoppas också att fler kan inspireras till att sluta göra reklam för vissa företag tills de blivit bättre, säger Therése Lindgren i en kommentar.
Therése Lindgren har tidigare gjort sig känd för att avstå samarbeten med bolag som hon inte tycker håller måttet när det kommer till djurrättsfrågor. Hon har också satt ner foten gällande retuscherade skönhetskampanjer.
RELATERAT: Therése Lindgren går emot standarden: "Våga vägra retuscherad hud"
Nu tar hon alltså nästa steg, och hoppas med det kunna inspirera andra.
Influencers plattformar är en jätteviktig säljkanal för modeföretagen vilket ger oss makt att faktiskt kunna ställa krav, och jag tror förändringskraften kan bli hur stark som helst om vi dessutom är många som går ihop. Så varför inte använda vår makt till något bra, som att driva på en hållbar omställning. Alla vet att modeindustrin är fundamentalt ohållbar, så låt oss börja där, säger Lindgren.
Tillsammans med hållbarhetskonsulten Johanna Leymann har hon satt ihop en lista på krav som måste mötas av de företag som vill samarbeta med henne. Bland annat får bolaget inte ha fällts av Reklamombudsmannen eller Konsumentverket för vilseledande miljöpåståenden eller sexistisk marknadsföring under de tre senaste åren.
Therése Lindgren har själv fällts av RO vid ett flertal tillfällen de senaste åren. Då har det dock handlat om bristande reklammarkering.
RELATERAT: Therése Lindgren fälls igen: "Mina följare vet"
Hela listan - Therése Lindgrens kriterier för samarbeten:
- Att företaget har koll på hur stor total klimatpåverkan de har i dag.
- Att företaget har en tydlig plan för att minska sina utsläpp.
- Att företaget arbetar aktivt med att minska antalet nytillverkade produkter.
- Att företaget har öppna leverantörslistor.
- Att företaget kan berätta hur mycket de som syr kläderna tjänar.
- Att företagen vet om att de som syr kläderna kan organisera sig fackligt.
- Att företaget har skrivit under arbetsmiljöavtalet i Bangladesh (gäller endast de företag som producerar där).
- Att företaget inte ägnar sig åt greenwashing (företaget ska inte ha fällts för vilseledande miljöpåståenden hos Reklamombudsmannen eller Konsumentverket senaste tre åren samt ska följa de lagar och riktlinjer som finns).
- Att företaget inte fällts för sexistisk marknadsföring hos Reklamombudsmannen eller Konsumentverket de tre senaste åren.
- Att företaget följer aktuella lagar och regler som gäller vid reklamsamarbeten (för mer information: Konsumentverket, Reklamombudsmannen och Influencers of Sweden) samt betalar arvode och inte i produkter.
- Att företaget har en policy om att inte tillverka eller sälja produkter av djurpäls.
RELATERAT: Intervju: Therése Lindgren avslöjar hur hon väljer sina samarbeten